Gameland

Het Game Portaal van Nederland

Gameland

Welkom op de Gameland review + pagina

Ter overname Gameland.nl


GENSHIN IMPACT | REVIEW
Reviews / Maandag - 26 Okt 2020     A+ | a-

Genshin Impact werd enige tijd geleden aangekondigd, en de game kreeg al gelijk de nodige kritiek vanwege hoe vergelijkbaar het was met Zelda: Breath of the Wild. Nu de game alweer een tijdje uit is hebben wij onze PlayStation 4 aangeslingerd om de game zelf eens te proberen. We kunnen zeggen dat, ondanks zijn uiterlijk, Genshin Impact toch iets heel anders is dan een Breath of the Wild kloon. Je leest er meer over in deze review.

Genshin Impact is een free-to-play RPG welke een fantasie gebaseerde open wereld bevat met een actie georiënteerd combatsysteem. Hierbij wordt gebruik gemaakt van elementaire magie, het wisselen van personages en het genereren van inkomsten uit gacha-games voor spelers om nieuwe personages, wapens en andere zaken vrij te spelen. Het spel heeft een beperkte multiplayer-modus waardoor maximaal vier spelers samen kunnen spelen.

Familie dingen

Het plot van de game betreft een broer en zus die door mysterieuze landen reizen. Tijdens een van hun reizen ontmoeten ze een krachtig en kwaadaardig Godachtig wezen. Het maakt niet uit welk personage je kiest tijdens de introductie van de game, want in deze sequentie wordt de een meegenomen naar de magische wereld Teyvat, terwijl de andere wordt gevangengenomen door de kwaadaardige God. Jij speelt met een van de tweeling welke naar Teyvat is verbannen, en reist met je pas ontdekte metgezel Paimon door de wereld om op zoek te gaan naar je broer /zus. 

Genshin Impact kent een verrassend eenvoudig JRPG-plot, welke leuk is om te spelen. Tijdens je avontuur leer je al spelenderwijs alle ins en outs van de spelwereld. Hoewel de uitvoering in het begin nogal overweldigend kan zijn, is het allemaal gemakkelijk genoeg om te volgen en zijn er een aantal zeer interessante personages en diepe plottwist tijdens je reis. Daarnaast kent de game genoeg “lore”, en deze is voornamelijk terug te vinden door de vele (leesbare) boeken en boekdelen, welke verspreid in de spelwereld te vinden zijn. Het is geen must om deze allemaal te vinden en te lezen, maar het zorgt wel voor een diepere spelervaring.

Zijn eigen ding

Genshin Impact kent voornamelijk grafisch veel raakvlakken met Breath of the Wild en gameplay technisch zal het een en ander ook aardig bekend overkomen. Toch heeft de game meer gemeen met een traditionele JRPG dan met de welbekende Zelda-game. Uiteraard zijn er overeenkomsten, zoals het koken met diverse ingrediënten, vijandige kampen die je moet veroveren om zo een schatkist als beloning te mogen openen, een stamina-meter die leegloopt als je rent en klimt, een glider waarmee je overal naar toe kunt vliegen en torens waar je snel naartoe kunt reizen. Toch is het vechtsysteem heel anders in Genshin Impact en heb je in deze game niet te maken met wapens die kapot kunnen gaan als je ze vaak gebruikt.

Hoe langer je Genshin Impact speelt, hoe meer je merkt dat de game toch zijn eigen ding doet. Zo kun je nieuwe personages verwerven (met elk hun eigen elementaire vaardigheden) en kun je deze op elk moment direct selecteren, zijn er traditionele dungeons die je kunt bezoeken en zijn er diverse nieuwe vaardigheden vrij te spelen. Daarnaast ziet Genshin Impact er gewoonweg prachtig uit op de PlayStation 4. De game draait aardig stabiel op de console, maar kent zo nu en dan wel de nodige framedrops. Dit neem je al snel voor lief, want de enorme spelwereld die op je scherm getoverd wordt is namelijk erg indrukwekkend te noemen.

Elementaire manipulatie

De combat is best interessant te noemen, al heeft het wat tijd nodig om echt tot bloei te komen en onder de knie te krijgen. Elk personage verschilt aanzienlijk van elkaar in termen van tactiek, wat al heel vroeg duidelijk wordt wanneer je het eerste personage vindt die zich bij je party voegt. Het eerste personage gebruikt voornamelijk melee aanvallen met zijn zwaard, maar het tweede personage is een boogschutter welke gebruik maakt van het vuurelement. Elementaire manipulatie speelt daarnaast een grote rol in deze game. Zo kan je bijvoorbeeld met vuur houten schilden verbranden, met ijs kun je platformen op het water vormen om een eigen pad te maken en met bliksem kun je vijanden elektrocuteren terwijl zij in een plas water staan. Logisch nadenken en je gezond verstand gebruiken met deze elementen is dan ook erg belangrijk in Genshin Impact. Tevens zorgt dit voor een soort puzzelelement, welke slim is geintegreerd in de gameplay, wat de gehele game door werkt.

Vechten in de game is heel simpel en Genshin Impact maakt ook gebruik van de welbekende hack ’n slash elementen. Tijdens het vechten kunnen er ook combo’s worden opgeroepen door bepaalde groepsleden, en door deze goed bij elkaar te plaatsen kan dit enorme buffs opleveren tijdens diverse battles. Op zich brengt dit niets nieuws naar het genre, maar het is wel ongekend leuk om te doen en het houdt je dan ook zeker uren zoet.

Grinden!

Ondanks dat Genshin Impact een prachtige spelwereld kent, heeft deze ook zijn gebreken. De open wereld ademt avontuur uit, en het voelt dan ook of dat je constant quests moet doen om deze te verkennen. Toch is de game meer ingericht om zoveel mogelijk te grinden om een hoger level en betere gear te krijgen om verder te komen in het verhaal. Hierdoor zal de game naarmate je vordert saai aan gaan voelen, en dit komt omdat veel vijanden niet echt een uitdaging vormen. Helemaal als je de elementaire combat onder de knie krijgt zul je dit al snel merken. Het voltooien van quests geeft je voortgang in het verhogen van je Adventure Rank, die op zijn beurt je nieuwe missies en uitdagingen geeft en daarbij het World Level in de game verhoogt. Het World Level is op zijn beurt weer een maatstaf voor hoe sterk de vijanden in de wereld zijn en hoe waardevol de loot is je deze vijanden weet te verslaan. Wil je dus betere loot hebben dan zal je dus als een malle moeten grinden om het World Level te verhogen, waardoor je dus betere loot zal vinden.  

Het jammere is dat de game een andere richting in slaat als je Adventure Rank 20 hebt gehaald. Dan gaat de progressie in de game namelijk aardig traag en ben je aangewezen op het Resin-systeem. Resin wordt na verloop van tijd aangevuld in de game, en je kunt dit kopen via de nodige microtransacties om sneller door te kunnen. Op een later tijdstip in de game is grinden voor betere loot dan ook niet meer een leuk tijdverdrijf, aangezien je al snel zonder Resin komt te zitten. Dit houdt in dat je op een dag hooguit 15 tot 20 minuten zal grinden en naarmate je Resin opraakt weer zal moeten wachten om te kunnen spelen (tenzij je het goedje natuurlijk even koopt).

Over microtransacties enzo…

Omdat Genshin Impact een free-to-play game is, zijn er ook de nodige microtransacties terug te vinden in de game. Dit komt in de vorm van een gacha-systeem, wat een soort van goksysteem is waarmee je nieuwe personages, cosmetische opsmuk en andere zaken vrij kunt spelen. Deze microtransacties zijn totaal niet opdringerig verwerkt in de game, maar ze zijn wel aanwezig. Er is hier een delicaat evenwicht, maar Genshin Impact geeft je nooit het gevoel dat je werkelijk geld uit moet geven. Wil je uiteindelijk alle personages in de game hebben, dan zal je toch zeker je portemonnee moeten trekken, maar dit gegeven belemmert niet dat je verder kunt komen in het hoofdverhaal van de game. In de endgame moet ik wel toegeven dat de game steeds meer gaat vragen om geld. Niet zozeer direct door een melding of iets dergelijks, maar meer doordat je anders niet echt verder komt en dus het pay-to-win principe om de hoek komt kijken. Houd dus in de gaten dat je later in de game je portemonnee zal moeten trekken om verder te komen met Genshin Impact.

Conclusie

Genshin Impact is een prachtige open-wereld game, welke een zelfde soort magische sfeer neer weet te zetten zoals Breath of the Wild. Ondanks zijn uiterlijk weet de game toch zijn eigen ding te doen, en dit komt voornamelijk door de opzet van de gameplay. Genshin Impact zou iets meer levendiger en dynamischer mogen zijn, want al snel kom je erachter dat de game voornamelijk leunt op het grinden van je level en loot, totdat je een bepaalde Adventure Rank hebt gehaald waarna de game tergend traag in voortgang zal worden. Maar al met al hebben we hier te maken met een waanzinnig toffe game, met een leuke verhaallijn en genoeg content om je weken zoet te houden die je gratis kunt spelen. Niks mis mee toch?


Bron: Rowdy Oomen StarGamers
Terug Terug naar het overzicht Verder
Top