Ongeveer zes jaar geleden verscheen de originele Hyrule Warriors voor de Nintendo WiiU, welke in 2018 nog een definitive editie kreeg op de Nintendo Switch. Aangezien dit genre binnen de Legend of Zelda-reeks gretig aftrek vond op de hybride console van Nintendo, komt het bedrijf nu met een nieuwe spin-off van Breath of the Wild, genaamd Hyrule Warriors: Age of Calamity.
Age of Calamity is een regelrechte spin-off van Breath of the Wild, welke opnieuw het Musou-genre gebruikt. Het Musou-genre wordt gekenmerkt door Japanse hack ’n slash actie waarin je hordes vijanden tegelijkertijd bevecht in grote open spelwerelden en is bekend geworden door de Dynasty Warriors-franchise welke grote bekendheid geniet in Japan. The Legend of Zelda is dan ook een perfecte gamereeks om dit soort gameplay op toe te passen en dit hebben we natuurlijk al gezien in originele Hyrule Warriors, wat een ontzettend leuke en frisse ervaring was om te spelen.
Prequel spin-off
Age of Calamity is een prequel van Breath of the Wild, en op het eerste oog lijkt het verhaal misschien wel de perfecte introductie tot de magische wereld van Hyrule. Toch kom je er al snel achter dat het handig is om enige kennis te hebben van het originele verhaal, aangezien veel personages zonder enige introductie ineens van de partij zijn. Ook is de kwaliteit van het verhaal niet zo subtiel als wat je zou verwachten, en het verhaal kan soms erg onsamenhangend overkomen. Hoewel het verhaal van Age of Calamity als prequel wordt neergezet, kun je dit beter beschouwen als een soort spin-off. Toch is het wel erg spannend en tof om Link en de diverse andere personages naast elkaar te zien vechten tegen de indrukwekkende legers van Ganon.
Age of Calamity speelt zich honderd jaar voor de gebeurtenissen van Breath of the Wild af waar de terugkeer van Calamity Ganon aanstaande is, en prinses Zelda alles op alles moet zetten om dit te voorkomen. De prinses wordt al snel vergezeld door Link, en samen moeten ze de kampioenen van Hyrule bij elkaar brengen om deze kwaadaardige entiteit te kunnen verslaan. Daarnaast duikt er een kleine schattige Guardian op, welke uit de toekomst is teruggestuurd naar het verleden, die op pad is gestuurd om de foute dingen uit het verleden recht te zetten.
Hack ‘n Slash sfeertje
Age of Calamity weet op goede wijze de sfeer van Breath of the Wild over te dragen, en dit merk je onder andere aan de HUD en de in-game visuals die de game kent. De vertrouwde cast van personages en vijanden maakt opnieuw haar opwachting in deze game en het is dan ook geweldig om te zien hoe dit verwerkt is in de hack en slash-formule. Dit zorgt opnieuw voor een frisse en opwindende spelervaring binnen de franchise en het is tevens een soort liefdesbrief aan alle Zelda fans.
Zoals ik al eerder beschreef is Age of Calamity een echte musou-game, waarbij heldeneenheden vechten tegen hele legers aan vijanden. Link en zijn vrienden zullen met de nodige souplesse zichzelf door hordes moblins, Yuga Clan-leden en Lizalfos vechten, wat op zich niet heel uitdagend is. Het grootste deel van de uitdaging komt van elitevijanden en (tussen)bazen, waarbij er net wat meer tactiek om de hoek komt kijken, zodat je ontwijking en speciale aanvallen nodig zult hebben om deze snel te verslaan.
Age of Calamity heeft een fenomenaal gevechtssysteem dat verschillende opties biedt om vijanden aan te pakken. Buiten de lichte en zware aanvallen heb je toegang tot vier van de Sheikah Slate-spreuken van Breath of the Wild (bommen, magnesis, Cryosis en Stasis) en kent elk personage zijn eigen speciale aanvallen. De grotere vijanden hebben ook een meter die volloopt wanneer de speler op het laatste moment zijn zwakke plekken raakt of een aanval ontwijkt, waardoor ze openstaan voor een krachtige counter. Al deze zaken zorgen voor een gevarieerde en opwindende hack en slash-formule waar zowel Musou- en Zelda-fans van zullen smullen.
Sexy Impa
Een van de beste aspecten van Age of Calamity is hoe elk personage uniek aanvoelt tijdens het spelen. Zo zal de speelstijl van Link erg bekend aanvoelen, maar alle andere personages hebben hun eigen unieke vaardigheden en manier van spelen. Met een druk op de knop kun je schakelen door de diverse speelbare personages in de game. Zo kan Revali over het slagveld vliegen en pijlen op de vijand laten regenen, Urbosa heeft een meter waarmee ze haar aanvallen met bliksem kan versterken, terwijl Impa (die in deze game een stuk jonger is, en dus ook een stuk sexyer oogt) een ninjutsu-gevechtsstijl heeft waarmee ze klonen van zichzelf kan maken. Ook de Divine Beasts maken hun opwachting in Age of Calamity en zijn ook speelbaar in diverse fasen van de game.
Ingekakt
Tot zover klinkt het allemaal zeer positief, en om eerlijk te zijn is Age of Calamity ook een geweldige game om te spelen. Toch kent de game zeker een aantal nadelen en deze zijn zelf erg significant te noemen. Ten eerste begint de gameplay naarmate van tijd behoorlijk repetitief te worden, zoals het een echte Musou-game betaamt. En hoewel er een grote verscheidenheid aan moves, vaardigheden en speciale aanvallen in de game zitten, komt het toch allemaal zo'n beetje op hetzelfde neer. Nadat je een tiental scenario’s hebt overwonnen, zul je waarschijnlijk niet al te enthousiast meer zijn om opnieuw hetzelfde te gaan doen. Een ander probleem wat ik met Hyrule Warriors: Age of Calamity ondervond waren de vreselijke frame rate-problemen. Begrijp me niet verkeerd want de game is prima speelbaar, maar het kent wel de nodige inkak momenten wanneer er een strontlading vijanden op je beeld getoverd wordt. Dit probleem zat ook al in de demo die je kon downloaden, en helaas is dit euvel nog niet opgelost in de volledige game. Hopelijk weet ontwikkelaar Omega Force dit in de toekomst alsnog op te lossen.
Conclusie
Als een van de betere spin-off games, is Hyrule Warriors: Age of Calamity een welkome traktatie voor zowel Musou- als Breath of the Wild-fans. De gameplay blijft naar verwachting repetitief, maar er is nog steeds veel plezier te beleven met de verscheidenheid aan gevechtsmogelijkheden. Het is alleen zo ontzettend jammer dat de framerate niet geoptimaliseerd is, want dit haalt op zekere momenten wel aardig wat spelplezier uit de game. Mocht je de game eerst willen proberen voordat je deze koopt, dan kun je in de eShop een gratis demo downloaden om een eerste indruk te krijgen van wat je kan verwachten van deze game.
Bron: Rowdy Oomen / StarGamers