Het enige dat enger is dan een Clicker die ineens vanuit het niets op je afstormt, is een Clicker die ineens vanuit het niets op je afstormt, gevolgd door een keiharde crash die je terugstuurt naar de desktop van je PC. The Last of Us: Part I heeft dan eindelijk zijn langverwachte PC-poort gekregen, maar helaas is dit niet de meest geweldige PlayStation-port die je op dit moment kunt spelen op PC. Iets wat eigenlijk best wel jammer is te noemen, helemaal na het succesvolle eerste seizoen van de HBO TV-adaptatie, waardoor de franchise een veel grotere fanbase heeft gekregen. Is deze PC-versie de moeite waard, of kun je hem beter nog even links laten liggen? Je leest het in de onderstaande review!
Sony heeft ervoor gekozen om de reviewcodes van de PC versie van The Last of Us: Part I pas te versturen op de releasedatum van de game, waardoor reviews pas laat verschenen op het internet. Dit zorgde voor de nodige ophef, want de optimalisatie van deze versie was zeker niet perfect te noemen. Na dik een week intensief spelen en testen kan ik met zekerheid melden dat dit geen geweldige port is, en misschien wel de zwakste PC-poort van een exclusieve PlayStation-game die we tot nu toe hebben gezien. Over het algemeen ziet het geliefde post-apocalyptische zombie-avontuur van Naughty Dog er geweldig uit op de PC (en al helemaal op een 32:9 super ultrawide monitor) maar er zijn duidelijke verbeterpunten als het gaat om de optimalisatie van de game en je hebt een beest van een PC nodig om de game een beetje fatsoenlijk te kunnen spelen.
Over het algemeen liep de game goed op mijn systeem. Ik speelde The Last of Us: Part I op een i9-11900, 32GB aan RAM en een RTX 3080ti op een resolutie van 3840 x 1080p. De game liep in Ultra-settings grotendeels goed met een framerate van rond de 65fps, hoewel er merkbare framerate-drops en haperingen waren, vooral tijdens actiescènes. Op High-settings kon ik de game met deze setup spelen met een gemiddelde framerate van rond de 95 tot 100fps. In de loop van mijn playthrough heb ik ook een handjevol crashes meegemaakt, maar met het uitrollen van de eerste kleine updates is dit euvel compleet verdwenen.
Duurt een eeuwigheid
Dat gezegd hebbende, is het vermeldenswaard dat The Last of Us Part I ook op de PC last lijkt te hebben van buitengewoon lange laadtijden. Hoewel de aanvankelijke laadtijden op de PlayStation 5 ook best lang waren, zijn ze op de PC wel goed te merken. Doordat ik de game op een snelle SSD had geïnstalleerd verwachtte ik dat deze net iets sneller zou laden dan de PS5, maar toch waren ze aanzienlijker langer. Elk laadscherm leek een aanzienlijke hoeveelheid tijd in beslag te nemen, of ik nu het spel voor de eerste keer opstartte of wachtte om een vorig checkpoint te laden nadat ik doodgegaan was.
Ook merkte ik op dat de PC-versie moeite heeft om de shaders op te bouwen en in te laden; de game start dit bouwproces wanneer je het voor het eerst opstart. Het duurt letterlijk een eeuwigheid (je kunt een half uur blijven zitten) voordat je echt iets kunt spelen. Je kunt het spel opstarten terwijl de shaders nog aan het laden zijn, maar wees gewaarschuwd dat dit waarschijnlijk een van de hoofdoorzaken is van de eerder crashes en framedrops.
Technisch zeker niet toegankelijk voor een groter publiek
Hoewel deze PC uitgave een perfecte manier is om meer mensen kennis te laten maken met The Last of Us, zorgen de huidige technische problemen ervoor dat de game zeker niet toegankelijk is voor iedereen. Dat is een grote foute stap van Sony en Naughty Dog, want de franchise heeft aanzienlijk meer populariteit gekregen met het uitkomen van de serie op HBO. Wil je een beetje genieten van de grafische pracht op een Full-HD resolutie en een acceptabele framerate ben je al snel aangewezen op een RTX3070 videokaart. Met minder is de game ook speelbaar, maar dan zal je flink wat moeten inleveren als het gaat om de schoonheid die de game kent. Daarnaast is het ook zeker niet aan te raden om deze game te spelen op een SteamDeck, want het ziet er dan uit alsof je bezig bent met een PlayStation 2-versie van de game.
Al met al is dit geen geweldig eerste indruk voor The Last of Us op PC. Op grafisch niveau waardeerde ik alle kleine visuele opties en instellingen die ik in een oogwenk kon aanpassen en die een uiterst gedetailleerde beschrijving kenden. De lichteffecten zijn verbluffend te noemen, de personagemodellen en animaties zien er erg goed uit en het is over het algemeen gewoon een fantastisch uitziende game op PC. Toch dien je aardig wat te tweaken om de game goed speelbaar te maken op jouw PC.
Conclusie
The Last of Us: Part 1 was op de PlayStation 5 een opmerkelijke technische prestatie, maar ook een waar niemand om gevraagd gevraagd heeft en welke dus ook nog niet echt nodig was. Op de PC is het natuurlijk net even anders, aangezien het de eerste keer is dat de franchise zijn opwachting maakt op dit platform. Het is dan ook ontzettend jammer dat Naughty Dog de game slecht heeft weten te optimaliseren voor dit platform, en al helemaal voor de hoge aanschafprijs.
Als je een flinke PC hebt staan is The Last of Us: Part I dan ook een prachtige remake om te spelen, maar het kent op dit moment nog zeker zijn minpunten. Op het moment van schrijven draait de game wel een stuk stabieler, ook op oudere systemen. Toch zou ik persoonlijk nog even afwachten met het aanschaffen van de PC-versie totdat alle problemen goed zijn opgelost. Al met al blijft deze game op de PC een onvergetelijke ervaring die je zeker niet mag missen, mocht je het origineel nog nooit hebben gespeeld.
Bron: Rowdy Oomen / StarGamers