Crash Bandicoot begon ooit als een van de iconische mascottes van PlayStation. De allereerste game verscheen dan ook in 1996 en werd ontwikkeld door Naughty Dog, welke we nu allemaal wel kennen van de legendarische games Uncharted en The Last of Us. Crash Bandicoot werd in 2001 overgekocht door Activision, en sindsdien verscheen de iconische held ook op andere platformen dan alleen PlayStation. Ondertussen hebben we Crash mogen zien in ruim 18 games, en onlangs is er opnieuw een nieuwe titel verschenen, namelijk Crash Team Rumble. Deze slaat echter een hele andere weg in, en is dan ook een online team-based multiplayer game geworden. Hoewel Crash Bandicoot altijd garant staat voor plezier, is het natuurlijk de vraag of dit concept ook werkelijk leuk is…
Hoewel Crash Team Rumble een brawler-achtige ervaring is geworden, kent het nog steeds een aantal welbekende platform elementen. Toch is het in essentie een team-based multiplayer-game geworden en heeft dan ook geen verhalende elementen. De game bestaat uit matches waarin twee teams, bestaande uit vier personen het tegen elkaar opnemen. De bedoeling is om zo snel mogelijk 2.000 Wumpa Fruits te verzamelen om zo een potje te winnen. De game kent ook maar één game-mode en dat is wel een beetje karig te noemen.
Scorers, Blockers en Boosters
Voordat een match start kunnen teams kiezen uit een brede selectie personages uit de franchise. Denk aan bijvoorbeeld Crash, Dr. Neo Cortex, Coco en vele anderen. In het begin is nog niet elk karakter beschikbaar om te kiezen, en deze zullen dus ook vrijgespeeld worden naarmate je diverse matches speelt. De personages zijn onderverdeeld in drie verschillende soorten, namelijk Scorers, Blockers en Booster. Deze hebben elk hun eigen eigenschappen en vaardigheden, zo zijn Scorers gericht op het extra scoren van veel Wumpa fruit en Blockers juist op het blokkeren van tegenstanders. De Boosters zijn daarentegen de allrounders in een team, en kennen dan ook de meeste variatie. Twee karakters van hetzelfde type kunnen ook anders aanvoelen in de gameplay, en dat heeft ontwikkelaar Toys for Bob dan ook echt goed gedaan.
Balans is de sleutel en dat houdt in dat je een match niet gaat winnen met alleen maar Booster personages. Je zal dus een goede balans moeten zien te vinden tussen de Scorers, Blockers en Boosters in je team. Je bent in je team met vier spelers, dus het is een goede zaak om vooraf verstandig te kiezen wie welke rol op zich gaat nemen. Het is dan ook belangrijk om de focus te leggen op de voordelen van jouw type personage, zodat je er met je team het maximale uit kunt halen.
K.O.!
Zo is Crash Bandicoot bijvoorbeeld behoorlijk snel en kan hij veel Wumpa fruit dragen, maar een team die alleen maar uit Crash bestaat, zal uiteindelijk niet snel winnen. Ook is het mogelijk om je tegenstanders KO te slaan door middel van een zware aanval, waardoor ze even sterretjes zien en moeten wachten voordat ze weer kunnen respawnen. Je hebt dan even tijdelijk een voordeel die je goed moet zien te benutten. De inzet van een Blocker, die over het algemeen wat langzamer is, zorgt daarnaast ook voor damage bij een tegenstander. Er komt dus zeker de nodige tactiek bij Crash Team Rumble om het hoekje kijken.
Elk personage kent daarnaast ook nog een speciale kracht die gebruikt kan worden in een match, welke je kunt kiezen voor een potje begint. Je kunt deze kracht inzetten zodra er een speciale meter volledig is gevuld. Deze krachten zijn best hilarisch te noemen, en varieren van een koelkast die binnen een bepaalde straal je teamgenoten van extra HP voorziet of een gigantische lokale bui aan afval, welke flink wat damage veroorzaakt.
Ook ontbreken de nodige power-ups niet in een game als dit. Deze worden Relics genoemd, en zijn passend bij de map waarop gespeeld wordt. Zo kun je gebruik maken van TNT drones, een reusachtige UFO en zelfs een draak. Dit alles wordt op het beeld getoverd in de welbekende Crash Bandicoot stijl en ziet er gewoon goed uit.
Iets diverser aub?
Crash Team Rumble kent een tiental verschillende maps, met elk zijn eigen thema, variërend van een stad tot het strand. Op zich zijn 10 verschillende maps genoeg om de nodige variatie in de game te brengen, al hadden de thema’s wel wat diverser mogen zijn. Hopelijk krijgt de game genoeg nieuwe content updates, waardoor dit nog wat meer variatie krijgt.
Over het algemeen is het level design best goed gedaan, en het dwingt je om slim te spelen en te zoeken naar de juiste tactiek om wat extra diepgang in de matches te krijgen. Communicatie is dan ook echt “key” in deze game, al zal dit met random mensen in je match moeilijk worden. Het leukst is dan ook om de game te spelen met een aantal vrienden in je team.
Kleurrijk
Crash Team Rumble ziet er op het eerste oog erg leuk en kleurrijk uit, en op grafisch vlak mogen we dan niet echt klagen. Toch zorgt de absurde actie voor behoorlijk wat chaos op je scherm, waardoor het lastig is om overzicht te houden wat er nu allemaal gebeurt. De animaties zijn erg goed gedaan en de game loopt ook op een stabiele 60fps op zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X | S-consoles. Toch moet ik wel zeggen dat het laden van matches best wel lang kan duren, maar dat ligt meer aan de netcode van de game, dan werkelijk aan de laadtijden zelf.
Conclusie
Crash Team Rumble is een leuke game die iedereen onder de knie kan krijgen, maar toch complex genoeg is voor ervaren gamers. Er is veel variatie in de diverse personages en spelwerelden en de balans van deze multiplayer game is goed uitgewerkt. Toch is er een minpuntje te noemen waardoor de game qua herspeelbaarheid een beetje achterblijft, en dat is dat er maar één game-mode te spelen is. Hoewel de matches erg leuk zijn, gaat het na een paar uur toch wel vervelen, en dat is best jammer. Hopelijk stopt Toys for Bob dan ook via updates nieuwe content toe aan de game, want de opzet van Crash Team Rumble is op zichzelf erg leuk.
Bron: Rowdy Oomen / StarGamers