Gameland

Het Game Portaal van Nederland

Gameland

Welkom op de Gameland review + pagina

Ter overname Gameland.nl


F1 2023 | REVIEW
Reviews / Donderdag - 13 Jul 2023     A+ | a-

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Althans zo luidt het gezegde, maar dat dat in de praktijk niet altijd opgaat, merken Hamilton, Leclerc en Perez de afgelopen jaren. Het tijdperk van Verstappen lijkt aangebroken en ondanks dat Formule 1 toch echt met racewagens is, blijkt het toch vaak een gelopen race wanneer Super Max meedoet aan het spelletje. Hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden over de F1 games; deze kent geen concurrentie en dat hebben ze te danken aan jaarlijkse sterke releases met bakken vol content, waar menig racehart sneller van gaat kloppen. Eigenlijk start F1 2023 al op pole-position. Als Codemasters vasthoudt aan de formule (pun intended) dan kan het niet misgaan. De vraag is eigenlijk, wat voegt F1 2023 toe aan de serie.  Het is aan deze review om daar een antwoord op te geven!

Laten we allereerst maar de meer voor de hand liggende vernieuwing bespreken: het nieuwe seizoen. Ieder jaar veranderen er weer wat zaken, denk aan nieuwe coureurs – tot ziens Vettel en welkom (en tot ziens weer) Nyck de Vries –, nieuwe circuits, de regels worden soms wat aangepast (bijvoorbeeld hoe de wagens technisch in elkaar zitten), en de wagens krijgen een nieuw uiterlijk. Eigenlijk zijn dat wel de belangrijkste veranderingen.

Met het aantal circuits dat op de kalender staat, is het wel dik in orde; met 23 tracks zit er weer een hoop diversiteit in de game, en de trend van het toevoegen van stratencircuits uit landen met een discutabele reputatie gaat ook door. Zo hebben we dit jaar het straten circuit van Las Vegas erbij (waarmee er 3 races in de Verenigde Staten op het programma staan) en de “Race van Qatar” staat er dit jaar ook weer tussen. Dit gaat ten koste van de Grand Prix van Frankrijk. Wie meer van de traditionele circuits houdt, staan er nog genoeg oude bekende races op het programma, bijvoorbeeld Silverstone (Groot-Britanië), Albert Park (Australië), Spa-Francorchamps (België) 0f Monza (Italië) om er maar een paar op te noemen.

Een aantal van de oude circuits die dit jaar niet op de kalender staan, zijn echter nog wel los te spelen, dus op die manier zitten de Algarve International Circuit, de Grand Prix van Frankrijk of de Shanghai International Circuit toch in het spel.

Beter dan de werkelijkheid

Ten opzichte van de realiteit is de game natuurlijk een verbetering. Al is het maar omdat je het spel zo kan instellen, dat je wel een spannende strijd tegemoet gaat. Daar is de F1 serie altijd goed in geweest. Met een slider schakel je de moeilijkheid ergens tussen de 0 en 110 punten. Met alle overige zooi die je aan kan passen kan je van F1 een hele toegankelijke ontspannen arcade-racer maken, een bloedstollende sim-ervaring, of juist iets wat daar tussen in zit. Ook de drive assists werken op die manier, waarmee zelfs de grootste n00b zich een ware Max mag voelen.

Nog een voordeel ten opzichte van de realiteit is dat alle races wel doorgaan en je geen last hebt van een pandemie of (zoals dit jaar) overstromingen in bijvoorbeeld Italië. Verder ben je niet je hele weekend kwijt voor een race. De oefenrondjes en kwalificatie pas je aan hoe je het wilt. Een nieuwe toevoeging is de mogelijkheid om 35% van de race te rijden. Zo’n race duurt ongeveer een half uurtje en is lang genoeg om ook wat van race strategie mee te krijgen die de game rijk is.

Met minimum kennis van zaken

Het racegevoel is in dit deel nog een stuk realistischer. Slijtage van de banden speelt een grotere rol (als je dit aanzet) en het rijgevoel is stukken beter geworden. De wagens sturen weer fijn door de bochten, maar je lijkt ook iets meer hinder te ondervinden van het pakken van wat grind of de curbs. Ook hierbij geldt dat als je het niet bevalt, dat je het uit kan zetten. Je kan het jezelf zo makkelijk maken als je wilt en het lastigste is nog het vinden van het juiste menuutje om het aan te passen. Zelfs de instellingen die je kunt wijzigen hebben aan casual en advanced niveau, zodat een beginner op die manier niet helemaal verdwaalt in alle mogelijkheden. Daar waar de expert alle toeters, bellen, confettikanonnen, slingers, ballonnen en opblaasbare flamingo’s tot zijn beschikking heeft om aan te passen.

De ideale race-…. eh verhaallijn

Ook Braking Point is in dit deel weer terug van weg geweest. Het geeft je een inkijkje achter de schermen van een F1-team en vertelt het fictieve verhaal van Aiden Jackson en Casper Akkerman. Het was destijds een heerlijke toevoeging in het spel en leert je door het verhaal heen ook met verschillende scenario’s omgaan. Het verhaal, de rivaliteit en de cutscenes zijn een welkome toevoeging aan het de gebruikelijke en meer zakelijke “to the point” ervaring die de overige modi bieden. Daarom ben ik ook blij dat de mode zijn terugkeer heeft gevonden naar 2023.

Voor mij blijft Braking Point een ideaal opstapje naar de rest van de game. Zo kan je fouten maken, zonder een heel seizoen te verspelen of jezelf online voor schut te zetten. Ga je de mist in bij een van de uitdagingen in Braking Point, dan hoef je ook geen uur aan racen goed te maken. Mocht je er klaar voor zijn dan kan je altijd aantreden in het F1-seizoen of aan de online races.

De spelregels op het wereldtoneel

Online is er ook weer genoeg te beleven. De grote nieuwe toevoeging anno 2023 is F1 World. Het is meer een apart onderdeel in het menu dan echt een nieuwe mode, maar zeker een goede toevoeging. In F1 World vind je bijvoorbeeld series, solo en multiplayer events, grand prix, time trials en meer. Je start met een reeks series om je wegwijs te maken in F1 World, waarna je andere modi vrijspeelt. Het voordeel van F1 World is dat het gekoppeld is aan een eigen wagen en een soort “rijbewijs systeem”. Speel je goed, dan zul je zaken verdienen waarmee je je wagen kunt upgraden. Echter je zult er in het begin niet volledig uitgereden worden door flink opgevoerde wagens, want je begint namelijk met een “C Rijbewijs” en neemt het dan op tegen andere onervaren racers.

Race je flink wat potjes, hou je het online een beetje netjes, dan ga je over naar de B klasse en zijn er minder restricties voor je auto, kun je meer races spelen en krijg je minder hulp die het eenvoudiger maakt. Denk bijvoorbeeld aan het snel weer terugzetten van de wagen bij een botsing. Voor de racefan is F1 World dan ook een heerlijke toevoeging om races te spelen, je wagen te ontwikkelen en te racen op je eigen niveau met andere spelers die het serieus nemen.

Het zal trouwens geen verrassing zijn dat F1 2023 ook grafisch weer prima in elkaar steekt. Gelijk in de eerste twee races van mijn F1 seizoen was het raak en kon ik genieten van de regen tegen mijn helm. Ondanks de “Quality” optie op de Xbox Series X, gaat dat niet ten koste van het aantal frames. Op zowel de Xbox Series X als de Playstation 5 tikt het spel ook tijdens drukke gameplay situaties constant de 60 fps aan. Echter tijdens de cut scènes is het net wat minder. Vooral bij de overgang tussen race en scene valt dit op.

Conclusie

Er zijn nog veel meer zaken te benoemen over F1 2023. De game zit weer tjokvol met content en dit is allemaal nog maar het topje van de ijsberg. Ik heb het in de review nog niet eens gehad over de Team Career modus of het volledige F2 seizoen (inclusief coureurs en teams) die speelbaar is. Heb je nog geen F1-game in je collectie en ben je op zoek naar een serieus racespel welke je voorlopig even zoet weet te houden? Dan is F1 23 zeker een aanrader. Echter als casual gamer/ geen die-hard F1 fan kun je deze ook best missen en volstaan oudere delen ook prima. Maar toch, wil je de beste en meest up to date F1-ervaring? Dan is F1 2023 weer een must-have om te spelen!


Bron: Stephan / StarGamers
Terug Terug naar het overzicht Verder
Top