Gameland

Het Game Portaal van Nederland

Gameland

Welkom op de Gameland review + pagina

Ter overname Gameland.nl


PROJECT ZERO: MAIDEN OF BLACK WATER | REVIEW
Reviews / Maandag - 1 Nov 2021     A+ | a-

Project Zero: Maiden of Black Water geen echte nieuwe game. Het spel verscheen al eerder in 2014 op de WiiU, en Koei Tecmo vond het nu maar eens tijd om de horrorgame naar andere platformen te poorten. De Project Zero-franchise is echter een obscure serie met een aardige schare fans. Of fans werkelijk zitten te wachten op een remaster van, dat is de vraag…

Project Zero: Maiden of Black Water speelt zich af rondom Mount Hikami. Volgens het verhaal staat deze berg bekend als de ‘mountain of death’, welke vroeger een heilige plek was maar ondertussen behoorlijk vervloekt is. Tijdens dit griezelige avontuur maak je kennis met drie personages, namelijk Yuri, Ren en Miu, welke de berg verkennen op zoek naar mensen die daar in het verleden zijn verdwenen. Op de berg vind je diverse verlaten en onheilspellende plaatsen en gebouwen, welke allemaal verkend dienen te worden, en waar de nodige geesten rondhangen die je het leven zuur proberen te maken. Gelukkig ben je bewapend met een zaklamp en een camera om de geesten te lijf te gaan. Met de camera kun je foto’s van de geesten maken, en deze camera heeft de bijpassende naam Camera Obscura mee gekregen. Deze kun je namelijk gebruiken als wapen tegen de wat agressievere geesten die je in de game tegen zal komen, en hierdoor ben je niet compleet weerloos tegen deze griezelige gedrochten. Door foto’s te nemen van deze geesten kun je ze namelijk verslaan… Klinkt bizar, niet? Maar Japanners staan er om bekend om er rare fetisjen op na te houden en Project Zero is hier een heel mooi voorbeeld van!



Camera Obscura

De camera Obscura gebruik je, zoals je natuurlijk verwacht, om foto’s te maken. Deze camera kun je gebruiken door een combinatie van buttons te gebruiken en het heeft op de PlayStation 5 ook de nodige motion controls. Onthoud echter wel dat dit een survival horrorgame is en je dus strategisch en correct gebruik moet maken van je camera, dit kan namelijk werkelijk je leven redden. Door op het juiste moment een foto te nemen kun je schade toebrengen aan de agressieve geesten die je pad blokkeren, maar je kunt niet constant en ononderbroken foto’s maken. Na elke flits moet de Camera Obscura namelijk een klein tijdje zijn krachten opladen, en als je achterna wordt gezeten door een boze geest telt uiteraard elke seconde. Elke geslaagde foto zorgt er dus voor dat je schade toebrengt aan geesten en hiermee zullen er Spirit Frames om de geest verschijnen. Als je volgende foto opnieuw de geest en zijn rondzwevende Spirit Fragments vastlegt, kun je veel meer schade aanrichten. Dit kan je doen oplopen tot maximaal vijf Spirit Fragments waarmee je, als je ze samen met de geest op foto krijgt, kan leiden tot een fatal frame attack, waarmee je grotere schade aanricht en je camera sneller zal opladen. Naarmate je vordert in de game zal je je camera kunnen upgraden waardoor het makkelijker wordt om een geest te verslaan.



Honkebonke door de gang stuiteren

Het concept van Project Zero is altijd wel heel bijzonder geweest. In plaats van pistolen of ander wapentuig neem je het dus tegen vijanden op met je camera. Op zich is dit concept best interessant, maar helaas moet ik wel stellen dat de opzet van de game en de controls behoorlijk gedateerd aanvoelen. Jezelf voortbewegen in Project Zero is namelijk erg clunky en voelt totaal niet intuïtief aan, daarnaast is het tempo behoorlijk aan de trage kant. Soms moet je gewoon wegrennen van agressieve geesten en dit gaat gepaard met de nodige frustraties omdat de camera niet altijd even lekker meewerkt, waardoor je honkebonke door een gang aan het stuiteren bent…

Ook moet ik stellen dat de camera gevechten op den duur behoorlijk repetitief aan gaan voelen en er zit ook erg weinig variatie in de game. De diverse cutscenes en dialogen gaan voornamelijk door middel van hopeloos verouderde teksten en de resolutie hiervan is ook diep triest te noemen. Je merkt gewoon aan alle kanten dat je met een hele oude game bezig bent, ondanks dat de graphics en textures toch een aardige remaster hebben gekregen, terwijl alles in 4K en 60 fps draait. Je moet wel echt fan van de Project Zero-games zijn, wil je echt van deze game willen genieten.

Chaotische zooi

Project Zero: Maiden of Black Water kent in totaal drie verhaallijnen, die door elkaar verweven zijn. Het is dus niet zo dat je een verhaal volledig doorloopt om daarna als een ander personage zijn verhaal vanaf het begin op te starten. De verhalen lopen echt door elkaar heen, maar hierdoor voelt alles ook een beetje chaotisch. Dit zorgt er tevens voor dat je jezelf niet echt in kan leven in het verhaal en het haalt de opbouw van de spanning ook een beetje weg als je ineens van het ene naar het andere personage switcht. Project Zero: Maiden of Black Water is daarnaast een echte Japanse game, en dat merk je ook aan het verhaal. Je moet dus echt van dit soort dingen houden wil je werkelijk volop genieten van deze game.



Rare jongens die Japanners

Naast de normale gameplay speel je ook nog aardige wat bijzondere dingen vrij als je vordert in het spel. Je kunt namelijk je personages voorzien van diverse outfits, maar dit gaat een beetje naar het absurde toe. Japanners zijn stiekeme perverts en het is dus mogelijk om diverse uitdagende kledij, bikini’s en badpakken vrij te spelen voor je personages. Voor de spelbeleving werkt het niet echt mee, dat je hoog op een koude berg aan het rondlopen bent in een bikini, op zoek naar geesten. Rare jongens die Japanners…

Project Ninja

Wat wel een leuke kleine toevoeging is, is de mogelijkheid om de game als Ayane uit Ninja Gaiden te spelen. Dit is mogelijk nadat je de game voor het eerst hebt uitgespeeld, en de Ayane Chapter is net even wat anders als de basis game. Deze dodelijke dame maakt namelijk geen gebruik van de Camera Obscura, maar juist van haar Ninja vaardigheden. Zo kan ze rondsluipen in de game om zich te verbergen van de geesten in de game, wat best wel een toffe feature is. Helaas ben ik van mening dat Project Zero: Maiden of Black Water niet lang genoeg boeit en dat veel gamers al snel af zullen haken voordat ze deze modus hebben vrijgespeeld…

Conclusie

Project Zero: Maiden of Black Water is gewoonweg een obscure game, die behoorlijk verouderd aanvoelt. Hoewel de graphics best aardig te noemen zijn, is de gameplay niet voor iedereen weggelegd, is het verhaal erg chaotisch te noemen, zijn de controls te clunky en is het allemaal wel erg Japans. Dit zorgt ervoor dat Project Zero: Maiden of Black Water voor de gemiddelde gamer niet leuk is om te spelen.


Bron: Rowdy Oomen / StarGamers
Terug Terug naar het overzicht Verder
Top