In 2015 kwamen EA Games en DICE tezamen op de proppen met Star Wars: Battlefront en nu anno 2017 mogen we aan de slag met het tweede deel. Beide bedrijven haalde de woede van menig gamer op de hals, nog voordat dit tweede deel de winkelrekken bereikte. Het internet stond vol met kritiek over een van de meest controversiele zaken in de hedendaagse gamingscene, namelijk welbekende lootboxes. Ondanks dit hele gebeuren probeert EA vooralsnog een fatsoenlijke Star Wars beleving neer te zetten, maar of dat dit gelukt is lees je in de review van Rowdy!
Zoals ik in mijn intro al zei, kwam het originele Star Wars: Battlefront uit in 2015. De game was werkelijk een lust voor het oog en de echte SW-fans konden de diverse battles uit het universum naspelen. Toch kende de eerste Battlefront de nodige kritiek. Zo werd de game na een aantal uur al aardig repetitief, en ondanks de Battlefield-gameplay met een Star Wars-sausje was deze game niet zo diepgaand als wat we gewend waren van DICE. Ook het gebrek aan een singleplayer-campaign was een doorn in het oog van vele gamers.
In Battlefront II moet het helemaal anders en mogen we ons verheugen op een singleplayer avontuur, een snelle arcade modus en een uitgebreide multiplayer modus. Daarnaast zal alle toekomstige DLC zoals maps, wapens en andere zaken gewoon gratis beschikbaar worden gesteld. Een Season Pass is dit keer dus niet meer nodig en dit is in vergelijking met het eerste deel een hele grote verbetering. Dit ook aangezien die game een hele karige basis had, en dat je met het kopen van de Season Pass schandalig veel geld afhandig werd gemaakt voor wat eigenlijk een complete beleving had moeten zijn.
Een andere Versio van het verhaal
Ditmaal krijgen we dus een singleplayer verhaal voorgeschoteld en ondanks dat de insteek best origineel is, is deze beleving wel flink te kort… In de singleplayer, welke zich afspeelt tussen Return of the Jedi en The Force Awakens krijgen we Iden Versio onder onze knopjes. Deze jonge dame is als commandante in dienst bij The Empire en is in strijd met de rebellen. Het is een interessante insteek om eens een verhaal mee te maken aan de kant van The Dark Side en voegt ook daadwerkelijk iets toe aan de welbekende “lore” van Star Wars. Daarnaast krijgen we ook nog een shitload aan bekende helden te zien en voelt dit alles aan als een spectaculaire achtbaanrit door het Star Wars-universum. Het is daarom ook zo verdomde jammer dat deze campaign binnen vijf uurtjes uit te spelen is, waarna je deze modus dan ook niet snel meer zal spelen…
Modi, modi, modio
Battlefront II kent naast de singleplayer ook nog twee multiplayer segmenten. Zo is daar de Arcade Mode, waar je alleen of dankzij splitscreen co-op het op kunt nemen tegen bots. Geen moeilijke zaken en instellingen, maar gewoon lekker plat schieten. Dit is een prima toevoeging voor als je snel even een potje wilt knallen, zonder je K/D ratio te verneuken, of juist wanneer je geen tijd hebt voor een epische multiplayer battle. Daarnaast hebben we dus ook nog de online multiplayer mode, welke opgedeeld is in vijf verschillende modes. Zo is daar de Galactic Assault, waar je 20 vs 20 speelt. Hierin hebben de beide facties (Rebels en Republic, jeweettoch…) ieder zijn eigen objectives die zij moeten voltooien. Deze mode voelt zo belachelijk goed aan en dit komt door het chaotische gevoel van oorlog. Zo kun je zowel op de grond je taken verrichten en de tegenpartij trakteren op een laser tegen zijn koppie, maar kun je ook plaats nemen in een Tie-Fighter of een X-wing of spelen als een van de door jouw vrijgespeelde helden. Je kunt niet zomaar spelen als een held of plaatsnemen in een van de iconische voertuigen. Deze moet je namelijk verkrijgen door punten in te zetten die je verdiend tijdens de match. Zo krijg je bijvoorbeeld punten voor kills of het nastreven van de objective.
Een andere interessante modus is de Starfighter Assault. Wellicht ken je deze al uit de eerste Battlefront, maar deze modus is zoveel beter geworden in dit tweede deel. Wellicht komt dit ook doordat Criterion Games (bekend van de Burnout-series) dit segment van de game heeft mogen ontwikkelen. Maar Starfighter Assault is heel simpel gezegd gewoon een dedicated Star Wars flightsimulator. Hierin nemen de Rebels en The Republic het tegen elkaar op in hun vliegtuigjes. De ene partij mag verdedigen en de andere valt aan. De diverse voertuigen spelen soepeler als voorheen en dankzij de chaos die ontstaat, de iconische Tie-Fighter geluidjes en de manier waarop dit alles gepresenteerd wordt zorgen ervoor dat jij jezelf ook werkelijk een Star Wars-piloot voelt.
Kleinschalig vermaak
Geen zin om grote epische potjes te spelen, maar ben je juist gefocust op de diverse helden van Star Wars? Geen probleem want dankzij de Hero Hunt mode kun je je gewoon even een Jedi of Sith Lord wanen. Hier nemen vier helden het op tegen vier schurken. Wat volgt is een kleinschalig en vermakelijke spelmodus. De helden zijn zeer divers en spelen soepel weg. Hoe vet is het om zo een battle uit te vechten tussen Yoda en Darth Vader? Elke held heeft zijn karakteristieke speciale krachten en unieke uitspraken, dit zorgt voor de nodige varatie in de gameplay. Een kleine side-note is dat de helden uit diverse tijdlijnen het tegen elkaar opnemen, waardoor de trouwe Star Wars-fan moord en brand zal roepen. Voor menig gamer, welke de geschiedenis kent van Star Wars is dit juist een fijne toevoeging wat dus zorgt voor de nodige variatie in deze game mode.
Naast de bovengenoemde modi, kun je ook nog aan de slag met Blast en Strike. De eerste is doodgewoon de bekende Deathmatch-mode die we natuurlijk al kennen. Strike daarentegen is afgeleid van Galactic Assault, maar dan op een kleinere schaal. Ook hier moet je objectives uitvoeren, maar in Strike zal je geen heroes en voertuigen vinden. Je speelt deze modi met teams van twaalf man tegen elkaar. De maps zijn een stuk kleiner waardoor je ook sneller iemand van de tegenpartij tegenkomt en kan trakteren op een portie laserstralen. Strike kan ongelooflijk hectisch zijn, maar is een geweldige mode om te spelen!
The Dark Side
Star Wars: Battlefront II levert genoeg speelplezier voor iedereen, maar toch kent deze nieuwe telg in de reeks zijn mindere kanten. Dit vanwege het progressie systeem die de game kent. Wie bijvoorbeeld de Deluxe editie gekocht heeft staat namelijk tientallen uren voor op andere gamers. Dit komt vanwege het feit dat je vooruitgang gebonden is aan de hoeveelheid lootboxes die je opent. Bij de Deluxe editie krijg je namelijk een shitload aan extra’s, welke je in de standaard editie niet zult vinden. Nu is het wel zo dat EA de lootboxes op dit moment tijdelijk heeft uitgeschakeld in de game, vanwege de commotie omtrent het Pay 2 Win gebeuren in de game. Tijdens de game moet je namelijk een strontlading aan items zien te ontgrendelen en dat ontgrendelen doe je weer op een aantal verschillende manieren waardoor je totaal het overzicht kwijtraakt. Zo zijn er bijvoorbeeld drie verschillende valuta in de game. De meest eenvoudige zijn de credits die je verdiend na het voltooien van een match. Hoeveel je er krijgt, is afhankelijk van hoe je presteert, maar het is eigenlijk altijd te weinig. De diverse items in de game zijn namelijk veel en veelste duur. Voor alles wat je ziet moet je betalen, zo zijn er bijvoorbeeld een flink aantal heroes nog vergrendeld en deze ontgrendel je weer door tienduizenden credits te spenderen. En als je dacht dat je een van de heroes hebt ontgrendeld dat je klaar bent, kom je erachter dat je ook nog StarCards kunt kopen om speciale skills en uitrusting te verkrijgen. Ik ga hierin verder niet de diepte in, maar ik hoop dat als EA dit principe weer terug gaat brengen, de boel wel wat overzichtelijker en stukken goedkoper gaat maken.
Maar ondanks al deze microtransaction bullshit mogen we niet vergeten dat alle opkomende uitbreidingen qua maps, heroes en gamemodes gratis beschikbaar worden gesteld. De eerste DLC mogen we al zelfs in december verwachten, welke ons content rond ‘The Last Jedi’ film zal brengen. Tevens kent Battlefront II geen Season Pass en zijn lootboxes dus een nieuwe manier om geld op te brengen. De uitbreidingen worden zodoende gefinancierd zonder dat we weer dik 70 euro kwijt zijn aan nieuwe content, die eigenlijk al in de game had moeten zitten zoals het eerste deel van Battlefront. Ik heb niks tegen lootboxes en microtransactions, maar de balans hierin moet wel kloppen en dat was tijdens de launch zeker niet het geval. In de toekomst gaan we het in ieder geval mee maken.
Een engeltje die in je ogen pist
Als laatste wil ik nog wel even melden dat Star Wars: Battlefront II een oogstrelende game is geworden, welke het Star Wars-universum echt tot leven weet te wekken. De details spatten van je scherm af en je komt weer op prachtige plekken zoals de waterplaneet Naboo, tot de moerassen van Kashjiek, van de indrukwekkende Death Star II tot de sneeuwvlaktes van Hoth. Star Wars: Battlefront II ziet er simpelweg gelikt uit, het is net of er een engeltje in je ogen pist. De game is zeker een van de mooiste van het moment en weet het eerste deel dik te overtreffen!
Conclusie
Star Wars: Battlefront II geeft ons alles wat we misten in het eerste deel. Zo is daar de originele Singleplayer campaign, die helaas wel flink te kort is. Of wat dacht je van de Galactic- en Starfighter Assault modi? De prachtige visuals die de game kent en de aankondiging dat alle toekomstige content gratis verkrijgbaar zal zijn doet mijn hartje kloppen. Het is alleen zo verdomd jammer dat al deze positieve zaken overschaduwd wordt door de heftige onbalans in de progressie die de game kent. Je bent aangewezen om eindeloze grinds te doen om zoveel mogelijk lootboxes te verzamelen, en hopen dat je geluk hebt om een nieuwe hero vrij te spelen. Ook is dit progressie systeem ongelooflijk onoverzichtelijk in elkaar geflanst, wat gewoon een gemiste kans is voor een game die in de basis goed te noemen is. Ondanks dat het lootsysteem op dit moment is uitgeschakeld door EA, zijn wij benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor de game. Star Wars: Battlefront II is visueel en gameplay technisch een aanrader, maar houd de negatieve aspecten van de game wel in je achterhoofd bij aanschaffen…
Bron: Rowdy Oomen / StarGamers