Gameland

Het Game Portaal van Nederland

Gameland

Welkom op de Gameland review + pagina

Ter overname Gameland.nl


Planet Coaster | REVIEW
Reviews / Zondag - 11 Dec 2016     A+ | a-
Jarenlang was het rustig op de gamesmarkt qua pretpark simulators, en ineens schieten ze als paddo’s uit de grond. Want ineens zijn er maarliefst vier games die dit jaar zijn verschenen. Wat te denken van RollerCoaster Tycoon World, Theme Park Studios, Parkitect en Planet Coaster. Als echte pretpark liefhebber mocht Rowdy aan de slag met de game, om jouw te vertellen of het spelen van deze sim je een traan of een lach op gaat leveren!

Geschienis lesje pretpark bouwen!

Man, ik wordt oud! In 1994 was ik als klein jochie volop in de weer met Theme Park op de PC. Deze game ontwikkeld door Bullfrog was een juweeltje, waarin je jezelf uren kon vermaken met diverse scenario’s, een shitload aan attracties, het plaatsen van winkeltjes en het bouwen van een vette achtbaan. De game was aardig revolutionair voor zijn tijd, want het zag er niet alleen koddig leuk uit, maar het simgedeelte was ook nog eens heel erg uitgediept. Daarnaast was de AI van de bezoekers ook geweldig te noemen voor die tijd.

Bullfrog heeft een aantal Theme Park games uitgebracht, waarvan de laatste ergens in 2002. Desondanks werd de rol van leidende pretpark simulator over genomen door RollerCoaster Tycoon, en laat het nu zo zijn dat de ontwikkelaar van de oorspronkelijke trilogie, Frontier Games, Planet Coaster heeft ontwikkeld. Waarom die shit geen RC 5 heet? Nou, die rechten liggen bij Atari, en ontwikkelaar Frontier Games heeft een vette ruzie met de uitgever. Tijd om op de eigen benen te staan, en zelf maar de ultieme pretpark sim te ontwikkelen!



Pluim in je rectum

Ik mag dan ook stellen dat Frontier een dikke pluim in het rectum geduwd mag krijgen, want het is ze aardig gelukt om de ultieme theme park sim te ontwikkelen. De game gaat diep als het gaat om het bouwen en aanpassen van jouw gebouwen in de game. De game kent natuurlijk zijn standaard attracties, winkeltjes, achtbanen en andere statische zaken, maar dankzij het uitgebreide bouwpakket wat er omheen is gegoten kun je zelf bepalen in welke sfeer dit alles gemaakt kan worden. Je hebt een moederneukende grote keuze uit diverse muren, bogen, daken, deuren, ramen en andere bouwtechnische zaken om jouw park helemaal naar smaak te maken. Dit alles in diverse thema’s, waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn. Klein minpunt aan deze uitgebreide shitload aan opties, is dat je door de bomen het bos niet altijd kan zien. Daarnaast moet je ook wel een beetje creatief aangelegd zijn, en houden van pielen en punniken om bepaalde dingen precies op zijn plek te krijgen. Nogmaals de mogelijkheden zijn eindeloos, en dat is ook te merken in de Steam Workshop waar je een flink aantal indrukwekkende creaties kunt bewonderen en downloaden.



Ranzig kotsende bezoekertjes

Ben je niet van het bouwen? Geen probleem, want er zijn dus voldoende blauwdrukken die je kunt gebruiken om van jouw park een succes te maken. Een ander aspect is het uitdenken van routes en het daarbij plaatsen van attracties en zo. Het is natuurlijk heel leuk om alle shit die je in de game kunt vinden op een kluitje te gooien, maar gasten trappen daar niet in. De diverse gasten die hier rondlopen kijken ook graag naar de scenery, de prijzen van het vreten en drinken, de wachttijden bij de attracties en ga zo maar door. Zaak is dus om overal diverse hotspots te maken, met mooi aangeklede winkeltjes en attracties, omringd door diverse scenery objecten zoals rotsen, piratenboten en ga zo maar door. Ook handig is om een schijthuis vlakbij attracties te plaatsen, want dat ruimt zo lekker op als Henkie uit de achtbaan stapt nadat hij zijn gezicht vol heeft gepropt met van die dure maar lekker vettige hamburgers uit jouw vreettentje.

Ondanks dat je het gevoel krijgt dat de gasten daadwerkelijk leven in Planet Coaster, zijn het stiekem ook pussies… Ze vinden namelijk al veel prima en durven er niet veel van te zeggen. Dat je bijvoorbeeld je park open gooit, zonder dat er nog iets te beleven valt, geven ze al graag centjes uit voor de entree. Tuurlijk zeiken ze zo nu en dan wel eens dat de wachtrij bij de draaimolen te lang is, of dat de achtbaan te duur is maar toch smijten ze hun portemonnee graag in je schoot. Ondanks dat de AI dus zijn ding doet, kun je wel stellen dat de bezoekers zich het liefst hard laten naaien door jou.



Management ten top

Qua management zit het in Planet Coaster wel snor, want de game heeft een shitload aan opties waarin je jezelf kunt verliezen. Zo kun je bijvoorbeeld in je hamburger tent bepalen hoeveel vlees, sla en saus er op je hamburger komt, en of dat gasten hier extra voor moeten bepalen. Hoeveel zout, mayonaise of ketchup moet er op de friet en hoeveel moet dat grapje kosten? Je bepaalt het allemaal zelf. Ook qua attracties kun je alles zelf bepalen. Mag de attractie starten als deze maar half bezet is, of wil je juist dat deze start als alle stoeltjes gevuld zijn? Hoe hard moet het ding gaan, hoeveel rondjes en wat moet dat kosten? Dit alles kan dus ingesteld worden, maar niet zonder consequenties. Als jouw attractie harder moet werken, kun je er verdomd op zeggen dat het ding ook sneller sneuvelt, maar als je deze juist op een chill-stand zet heb je kans dat de gasten er weer geen reet aan vinden. Dillema’s ten top, die jij lekker op mag gaan lossen.

Het management aspect komt ook terug in een heleboel dingen. Zo kun je personeel aannemen, en moet je deze tevreden houden. Pietje de schoonmaker kan het al gauw beu zijn om al die kotsende gasten achterna te huppelen en de toiletten te ontstoppen. Geef die beste man een tientje meer qua salaris en hij zal met een glimlach alle teringzooi van jouw bezoekers opruimen. Hetzelfde geld voor je winkelpersoneel, de entertainers en de technische staff welke je attracties bij houdt. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat ze nog wel eens een cursusje nemen, waardoor ze sneller reageren op problemen en dus ook sneller hun klusjes klaren.

En dan te denken dat er nog veel meer te managen is in deze game. Te weinig bezoekers? Fok die shit en start een reclame campagne om je park vol te krijgen! Te weinig attracties enzo? Pomp lekker wat geld in onderzoek voor nieuwe achtbanen, attracties en winkeltjes. Ik kan nog wel uren doortypen over de verschillende micro-management aspecten van Planet Coaster, maar ik ga er vanuit dat je mijn punt snapt.



Achtbaantje hier, achtbaantje daar…

We hadden het net over het bouwen van diverse gebouwen, om lekker je parkje aan te kleden. Als je dacht dat dit uitgebreid was, dan heb je de achtbaan editor nog niet gezien. In totaliteit zijn er bijna twintig verschillende thema’s waarin je een achtbaan kan bouwen. Ook heb je de mogelijkheid om een blueprint te pakken van een prefab achtbaan, maar de echte purist flikkert zelf iets in elkaar. Laat ik stellen dat deze optie ongeloof goed en soepel is uitgewerkt. Vrijwel alles is mogelijk, van haarspeldbochten, loopings, afdalingen en ga zo maar door. Daarnaast kan het weleens gebeuren dat er een boom of rots in de weg zit, de editor helpt jouw hiermee en kan eventueel deze zaken verwijderen voor je. Wil je een afdaling die onder de grond moet gaan? Geen probleem, want de editor past het landschap voor je aan. Ook hier zijn de mogelijkheden ongekend, en de diverse dikke thema’s zijn dik in orde. Van een ouderwetse achtbaan, tot een leuke waterbaan of juist een hyper moderne 360 graden achtbaan. Het zit er allemaal in.

En waar de diverse varianten van de coasters dik in orde zijn, is het zo jammer dat de game maar een aantal andere attracties kent. De game heet natuurlijk Planet Coaster, maar wat meer variatie in attracties en de bijbehorende thema’s was wel welkom geweest. Gelukkig is Frontier de slechtste niet, en zal er in de toekomst genoeg nieuwe dingen te verkrijgen zijn in de vorm van (gratis) DLC.



Career, Challenge of zanddoos?

Ook fijn om te weten is dat Planet Coaster een drietal modi kent. Zo heb je daar de Career mode, waarin je in een bestaand park diverse doelstelling moet behalen en waar je managementkwaliteiten op de proef worden gesteld. Verder is daar nog de Challenge mode, waar je een compleet nieuw pretpark op moet stellen in een bepaalde omgeving met een beperkt budget. Ook hier worden je managementkwaliteiten op de proef gesteld, maar moet je ook zeker de financiële kant niet vergeten. Als laatste is daar de Sandbox mode waar je zonder restricties of financiële limitaties alles kunt bouwen wat je hartje begeert. Alle drie de modi hebben hun eigen charme. De modi met doelstellingen zorgen voor uitdaging, en wil je lekker vrij creaties maken kies je voor Sandbox.



Lekker likken

Grafisch is Planet Coaster een pareltje. De game oogt zeer gelikt en de engine zorgt voor weelderige  werelden.  De vormgeving, het koddige cartoony uiterlijk van de bezoekers, de details in de attracties en andere objecten zien er allemaal fenomenaal goed uit. Het is dan ook leuk om in first-person mode jezelf te verplaatsen als een gast in het park. Je kijkt je ogen uit als je een prachtig park hebt gebouwd. Nu moet ik er wel even bij vermelden dat je een goede PC setup moet hebben om werkelijk te kunnen genieten van de eye-candy die Planet Coaster kent. Alles komt natuurlijk met z’n prijs.
 

Conclusie

Met de komst van Planet Coaster mogen we zeggen dat dit de beste pretpark en achtbaan simulator van deze tijd is. Er is geen betere game op de markt te vinden als het erop aankomt. Je kunt jezelf al snel verliezen in deze game, en voordat je het weet zijn er uren voorbij vol vermaak.

Ondanks dat laat de game wat kleine steekjes vallen op het management onderdeel en de karige hoeveelheid attracties. Ook is er de kans dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien, door de shitload aan (bouw)opties.  Desondanks kunnen we gewoon stellen dat Planet Coaster een hele dikke vette aanrader is!

Bron: Rowdy Oomen / StarGamers
Terug Terug naar het overzicht Verder
Top