De tijd is gekomen voor PS4 bezitters om eindelijk met Lara Croft te spelen! Rowdy trok zijn overlevingspak aan en ging op avontuur in Siberië.
Jawel lieve lezertjes! Ongeveer een jaar geleden werden Xbox One bezitters verblijd met de komst van Rise of the Tomb Raider. Er was een exclusieve deal gemaakt tussen uitgever Square-Enix en Microsoft, dat de game eerst exclusief op de MS console zou verschijnen. Een half jaartje later zou de game ook verschijnen op de PC en nu is het dus tijd voor PS4 bezitters om Lara eens goed aan de tand te voelen.
Dit gaat natuurlijk niet zomaar, en ontwikkelaar Crystal Dynamics samen met het Nederlandse Nixxes hebben er voor gezorgd dat dit de meest ultieme versie van de game is geworden. Voordat we uitlichten wat er veranderd is aan deze PS4 versie, vertellen we eerst even de basis dingetjes omtrent de game!
What’s the story? Morning Glory!
In Rise of the Tomb treedt Lara in de voetsporen van haar vader. Deze was voor zijn “zelfmoord” namelijk op zoek naar The Divine Source, een artefact wat de mens onsterfelijk zou kunnen maken en genezen van alle ziektes. Ondanks dat hij geloofde dat dit artefact werklijk krachten zou bezitten, werd hij bekritiseerd door de archeologische wereld en werd hij bestempeld als een dromenjager en gek. Lara had al wat dingetjes meegemaakt in haar prille leven en vermoedt dat er een kern van waarheid in haar vaders verhalen zit. Dus besluit zij om haar vaders werk te voltooien en om zijn naam weer in een goed licht te zetten.
Door de aanwijzingen die Lord Croft heeft achtergelaten komt Lara terecht in het ijskoude Siberië. Maar niet alleen zij zit achter The Divine Source aan, er is namelijk ook een groep genaamd Trinity, die alles op alles zet om deze in handen te krijgen.
Het verhaal in Rise of the Tomb Raider start in Siberië. Al klimmend door het sneeuwerige berglandschap, waar elke stap een stap naar de dood kan zijn, merk je op hoe prachtig en gedetailleerd de game is opgezet. De vergestrekte aangezichten van het glooiende Siberische landschap branden op je netvlies als een prachtig schilderij. Gelukkig is de game niet alleen voorzien van alleen maar sneeuwlandschappen, maar komen we ook in begroeide donkere tombes en in diverse warmere valleien. Elk ademt zijn eigen sfeer uit en trekken je dan ook compleet dit vette avontuur in.
Doe maar lekker raiden!
Een Tomb Raider game zou nergens zijn zonder tombes en het raiden ervan. De game kent dan ook een negental tombes die als side quests dienst doen. Deze proberen de game toch fris te houden en testen je overlevingsskills. Naarmate de game vordert kom je dan ook steeds moeilijkere tombes tegen met de bijbehorende puzzels om nieuwe schatten en vaardigheden vrij te spelen. Nu zijn de diverse puzzels in de game behoorlijk uitdagend, maar ook weer niet te moeilijk. Ik moet zeggen dat de puzzels wel ietwat standaard zijn. Je moet waterpeilen laten stijgen en zaken om ergens te komen of juist een steen tegen een bevroren wand aan laten knallen om deze te kunnen beklimmen. Opletten en goed om je heen kijken om de omgeving te verkennen is dus een pre. Het vereist wellicht wat denkvermogen, maar de puzzels zijn zo gemaakt dat je niet echt snel vast komt te zitten in de game.
Stealthy chick
Opvallend genoeg kom je er al snel achter dat Rise of the Tomb Raider meer actiegeoriënteerd is dan de voorgaande delen. Je komt al vroeg in de game in contact met bloeddorstige dieren, zoals beren en wolven maar ook diverse Trinity aanhangers, die de opdracht hebben gekregen om jouw eens lekker vol te blaffen met lood. Gelukkig kan Lara meer dan alleen klauteren en klimmen, en kan ze aardig goed overweg met pijl en boog en diverse guns. Dat is niet alles, want sneaken kan mevrouw Croft ook als de beste en ze haalt in stealth mode zomaar de ene naar de andere gespierde Trinity soldaat onderuit.
De nadruk in deze game ligt dus meer op actie, want je wordt constant belaagd door een shitload aan soldaten. Iets wat we in vorige delen in mindere mate tegenkwamen. Na het uitspelen van de game, bedacht ik me ineens dat ik flink wat baddies over de kling had gejaagd en dat Lara zomaar een complete genocide op haar geweten zou kunnen hebben. Dat wil nogal wat zeggen toch? Een Solid Snake zou er jaloers op zijn hoeveel gasten zij in een complete game naar de eeuwige jachtvelden heeft gestuurd, damn…
Lara’s handwerk
Rise of the Tomb Raider kent daarnaast een aangepast craftsysteem. Hierdoor is het simpel om bepaalde zaken te maken, zoals normale pijlen, vuurpijlen, gifpijlen en explosieve pijlen. Maar het blijft niet alleen bij de pijl en boog. Ook kun je later in de game speciale ammunitie maken voor je diverse guns. Tevens kom je in de game ook blikjes en flessen vodka(?!) tegen die je met een druk op je muisknop kunt omtoveren in een bom of molotovcocktail. Het is wel zaak dat je genoeg resources opzoekt, zoals hout, olie, dierenhuiden en doeken om dit te kunnen maken. Deze vind je in diverse lootboxen, maar je kunt ook op jacht gaan naar dieren om deze te verkrijgen. Lekker beren vellen dus.
Ook terug van weggeweest zijn de kampjes in de game. Hier kun je lekker even uitrusten, maar het is belangrijker om je shitload aan zooi te upgraden. Zodoende leer je nieuwe vaardigheden om beter te worden in het surviven, de stealth combat of juist met je wapens. Er is in ieder geval genoeg te doen bij het kampvuur.
Welkom in de hub
Zoals je van een Tomb Raider game mag verwachten, is deze game een groots opgezette lineaire ervaring. Het is steeds het doel om van A naar B te gaan, om zodoende het verhaal te vervolgen. Om dit gevoel een beetje tegen te werken kent de game diverse wijde “hub” gebieden die ook wat meer brengen dan alleen maar door voorbepaalde routes te lopen, rennen, vallen, opstaan en dan weer door te gaan. Deze gebieden zitten vol met verstopte extraatjes die ervoor zorgen dat de game een langere levensduur mee krijgt. Het zijn dan wel simpele zoekopdrachten, maar ze houden je wel lekker bezig. Zo kun je rondstruinen om diverse collectables te vinden, zoals verborgen schatten, maar kom je ook pilaren tegen met oude talen. Deze kun je vertalen en dit zorgt ervoor dat Lara langzamerhand de talen gaat leren. Hierdoor kun je hints vinden om de diverse schatten te vinden.
Ook zijn er diverse side quests te vinden in de hub gebieden die gegeven worden door de bewoners van deze gebieden. Zo moet je bijvoorbeeld diverse radiostations uitschakelen of een grot ontdoen van wolven om lekkere loot te ontvangen. Al deze extra content zorgt ervoor dat de speelduur van de game verdubbeld wordt. Zo duurt de main quest line ongeveer 13 uur om te voltooien en mag je het nog eens verdubbelen als je alle side quests en tombes wilt vinden en voltooien. Maar dat is nog niet alles, want de speelduur wordt door de komst van deze PS4 editie nog eens dik verlengd!
Kaartjes, kaartjes, kaartjes
Ben je uiteindelijk klaar met het verhaal en alles wat eromheen hoort dan kun je nog verder met de Expeditions modus. Dit is een optie waarin je diverse delen van de game kunt herspelen of zelf missies kunt maken. Een idee wat mij een beetje deed denken aan de Contract modus in Hitman Absolution. In deze modus kun je gebruik maken van speciale kaarten die de expeditions makkelijk of moeilijker kunnen maken. Zo zijn er kaarten die ervoor zorgen dat vijanden grote hoofden krijgen, of dat je makkelijker aan resources kan komen. Maar er zijn ook kaarten die je in kan schakelen die averechts werken, zodat je bijvoorbeeld minder health hebt, of juist je wapens zwakker maken. Zodoende kun je dus missies samen stellen en een highscore zetten die jouw vrienden dan moeten zien te verbreken. Een leuke toevoeging aan de game, maar helaas zit er ook een keerzijde aan.
Het kaartensysteem is namelijk leuk bedacht, maar ook gelijk de melkkoe van de game. Je kunt diverse kaarten vrijspelen tijdens het voltooien van de verhalende modus, maar wil je wat dikkere kaarten dan mag je de portemonnee gaan trekken. Dit kaartensysteem zit namelijk gebonden aan een microtransactie dingetje. Dus wil je vette kaarten hebben, wees dan bereid om diep in de buidel te tasten. Gelukkig krijg je met deze speciale PS4 editie een hele mooie en nieuwe stapel kaartjes.
Lara viert feest
Aangezien PlayStation 4 bezitters een jaar hebben moeten wachten, krijgen zij de 20 Year Celebration-editie van Rise of the Tomb Raider. We mogen stellen dat dit de meest complete ervaring van de game is, die je kan verwachten. Maar dat mag natuurlijk ook wel als je zo’n lange tijd heb moeten wachten toch?
Het PS4 schijfje wat je in je console mag schuiven is namelijk overladen met extra content. Dus je kunt alle eerder uitgekomen DLC verwachten maar ook een nieuwe co-op-modus en diverse toepassingen voor PSVR. De Virtual Reality toevoeging is speciaal ontwikkelt door het Utrechtse Nixxes en is een leuke bijkomstigheid, maar ook niet meer dan dat.
In VR kun je als groot fan van Lara de Croft Mansion-missies spelen, genaamd Blood Ties. Hierdoor krijg je nog meer achtergrondverhaal voor je geld. Verwacht geen baanbrekende VR-ervaring, maar wel een kek extraatje welke je even zoet houdt.
De game komt ook nog eens met alle downloadbare content die al eerder uitgekomen zijn in de eerdere versies. Dat betekent dus dat je Baba Yaga (hierin ga je op zoek naar de tombe van een heks) de Endurance modus (naam zegt het al) en Lara’s Nightmare (de Blood Ties locatie, maar dan gevuld met zombies). En als je dacht dat dit alles was, had je het mis! Want er is meer!
Wat te denken van 12 nieuwe outfits, een aantal klassieke karaktermodellen en een arsenaal aan wapens die je direct vrijspeelt?
De bijgevoegde DLC, optionele tombes en honderden collectibles houden je makkelijk veertig tot vijftig uur zoet. Rise of the Tomb Raider is momenteel de top in het avonturengenre.
Conclusie
De allereerste uitgave van Rise of the Tomb Raider op de Xbox One (en de wat later verschenen PC versie) was al een prachtige ervaring, met veel uren speelplezier. De Playstation 4 versie van de game doet daar natuurlijk niet voor onder, aangezien dit precies dezelfde game is maar dan met een shitload aan leuke extraatjes.
Een kleine tegenvaller is de meer actiegeoriënteerde gameplay, terwijl iets meer ontdekken en klimmen en klauteren welkom was geweest. Grafisch gezien is deze versie dik in orde, maar heb je een dikke game PC en ben je een echte graphicshoer, dan raad ik ook aan om de game op dat platform te spelen. Misschien komt daar binnenkort verandering in, want de PS4 Pro zal ervoor zorgen dat deze game een dikkere beleving voor de oogjes gaat worden. Hoe dat uitpakt weten we in november.
Maar, heb je nog niet mogen spelen met Lara Croft, dan is Rise of the Tomb Raider ook zeker een aanrader en de moeite waard. Het is een game die je blindelings mag aanschaffen, want het is een game ervaring die je nog lang bij zal blijven.
P.S.: Wist je trouwens al dat je kans kan maken op dikke Lara Croft prijzen? Check de FEATURE van Valerie en Jan voor meer info!
Bron: Rowdy Oomen / StarGamers