Gameland

Het Game Portaal van Nederland

Gameland

Welkom op de Gameland review + pagina

Ter overname Gameland.nl


ELDEN RING CLOSED NETWORK TEST | HANDS-ON
Features / Maandag - 22 Nov 2021     A+ | a-

FromSoftware geniet een legendarische status dankzij het uitbrengen van titels die qua moeilijkheidsgraad niet echt mainstream zijn, maar wel uit hun voegen barsten van de sfeer. De ontwikkelaar heeft games op haar naam staan als Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne en Sekiro. Al deze games worden gekenmerkt door een hoge moeilijkheidsgraad, donkere settings en een gebrek aan learningcurve. Desondanks zal Elden Ring een groter publiek aan moeten spreken, maar hoe dat dit zit lees je in deze feature.

Op dit moment is FromSoftware nog hard bezig met de ontwikkeling van Elden Ring, welke eerdere gameplay elementen van hun games gebruikt en deze combineert met een grote open wereld. Daarnaast willen zij het genre met Elden Ring wat toegankelijker maken, zodat casual gamers dit genre ook gaan proberen. Onlangs was daar de Closed Network Test van Elden Ring, en wij mochten de game alvast even spelen om te kijken wat dit avontuur ons gaat brengen.

They don’t give a f#ck!

Als we heel eerlijk zijn: FromSoftware geeft geen ene reet om jou. They don’t give a shit, en het maakt ze ook helemaal niets uit. Ze gaven geen ruk om je met Demon’s Souls, geen tyfus met Dark Souls, geen ene reet met Sekiro en al helemaal geen f#ck met Bloodborne… Dit zijn allemaal games die voor de mainstream gamer veel te moeilijk zijn, maar toch verslavend blijven door de gameplay, lore en visuals. Ondanks dat FromSoftware schijt aan jou en mij heeft, pikken wij dit gewoon in al hun games. We blijven die shit maar kopen, en er zijn ondertussen duizenden controllers (en televisies) gesneuveld tijdens de veelvuldige sterfsessies in al hun games. En toch blijven wij doorgaan met het spelen van deze games. Of dit met Elden Ring anders gaat worden? Wat denk je zelf?!

Is this just fantasy?

Elden Ring speelt zich af in de grote wereld van The Lands Between. Tof detail is dat schrijver George RR Martin heeft meegeholpen aan het verhaal en de ontwikkeling van de spelwereld van Elden Ring. De beste man zal je wellicht kennen van de A Song of Ice and Fire boekenreeks, beter bekend bij het grote publiek als Game of Thrones. Vanaf het eerste moment dat je de open wereld van Elden Ring betreedt zie je al gelijk zijn invloeden, en het komt daarnaast best indrukwekkend over. Hoewel het verhaal zich tijdens deze test niet echt ontvouwde, is het wel erg vet om te zien dat FromSoftware weer een bijzondere fantasiewereld neer weet te zetten.

Hoewel Elden Ring een groter publiek wil aanspreken, is en blijft het wel een Soulsborne-game. Dit merk je uiteraard aan de moeilijkheidsgraad en ik moet zeggen dat Elden Ring qua moeilijkheid zeker niet onder doet voor andere games in het genre. Hell! de game is gewoon net zo onvergeeflijk moeilijk als wat je gewend bent van FromSoftware games, maar de manier waarop de spelwereld benaderd wordt is wel een stuk anders dan je wellicht gewend bent. Dit komt voornamelijk doordat je in Elden Ring in een open-wereld speelt en dus geen vaste route hoeft te volgen. Hierdoor kun je dus zelf op je eigen tempo de wereld verkennen en je eigen route bepalen. Zie je ergens een grote baas rondlopen? Geen probleem, want je kunt er met een boog omheen lopen zonder lastig gevallen te worden. Zie je een horde aan vijanden rondstruinen? Ook geen probleem, want je sluipt er gewoon langs. Maar vergeet niet dat je er niets mee opschiet als je confrontaties ontloopt, want hiermee verdien je helemaal niets en word je ook zeker niet beter in de game.



YOU DIED!

De legendarische woorden “YOU DIED!” zullen ook in Elden Ring hun opwachting maken. Nu is doodgaan in de game geen schande, want dit hoort bij het leerproces in het Soulsborne-genre. Ook in Elden Ring zal je veelvuldig het leven laten bij een grote eindbaas, of als je overdonderd wordt door een horde aan vijanden. Door dood te gaan leer je hoe je vijanden of een baas moet verslaan, en hoewel dit erg frustrerend kan klinken, voelt het juist extra belonend aan als je eindelijk een baas hebt verslagen. Gelukkig krijg je in de volledige versie van Elden Ring de mogelijkheid om hulp in te roepen van een vriend of andere speler. Helaas kon ik dit niet testen in deze Closed Network Test.

Hoewel je vaak dood zal gaan is Elden Ring een stuk vergevingsgezinder dan andere games in het genre. In Elden Ring kun je namelijk Sites of Lost Grace ontdekken, welke vergelijkbaar zijn als de Bonfires uit Dark Souls. Dit zijn plekken waar je op kracht kunt komen, en vanuit waar je opnieuw kunt respawnen als je het leven laat. Deze Sites zijn veelvuldig te vinden in de spelwereld, maar dat is niet het enige waar je kunt respawnen. De game kent namelijk ook Stakes of Marika. Dit zijn standbeelden verspreid over de spelwereld die je kunt ontdekken, en deze bevinden zich steeds op locaties waar veel vijanden rondlopen. Mocht je een keer dood gaan kun je deze ook gebruiken als respawnpunt, zodat je niet kilometers ver terug hoeft te lopen naar hetzelfde punt.

Jump around

Wat ook wat makkelijker is geworden is het verkrijgen van Flasks, welke je gezondheid aanvullen. In andere games zoals Dark Souls kon je deze steeds opvullen door bij een Bonfire te rusten, maar dan werden ook alle vijanden teruggebracht in de spelwereld. Als je in Elden Ring een groep vijanden weet te verslaan zullen je Flasks opnieuw gevuld worden, zonder dat je hoeft te rusten bij een van de Sites of Lost Grace.

Een ander nieuw iets wat mij opviel tijdens het spelen is dat Elden Ring een jump-button heeft. Natuurlijk konden we in eerdere Soulsborne- games (met uitzondering van Sekiro) al een kleine sprongetje voorwaarts maken, maar echt springen was er niet aanwezig. Elden Ring bevat dus ook wat platform elementen, en zo kun je springen om ruïnes en zelfs enkele kliffen te beklimmen. Ook is het mogelijk om sprongaanvallen uit te voeren om vliegende vijanden te bereiken en is het mogelijk om over lage aanvallen te springen. Nu klinkt de mogelijkheid om te springen misschien niet als iets heel bijzonders, maar deze toevoeging opent behoorlijk wat nieuwe deuren tijdens de gevechten in de game.



Twisted Hyrule

Een andere toffe feature is dat je de spelwereld in Elden Ring nu kunt doorkruisen met de hulp van een paard, en dit voelde een beetje alsof je Link bent die door een twisted versie van Hyrule op Epona galoppeert. Natuurlijk is Elden Ring een veel donkerdere ervaring, maar ik dwaal af. Terwijl je op je paard rijdt, kun je zelfs op bepaalde spirituele bronnen springen, waardoor je hoge en verre gebieden kunt bereiken die anders moeilijk of onmogelijk te bereiken zouden zijn met je paard.

Ook een vernieuwing in Elden Ring is de mogelijkheid dat je kunt craften. Zo is het mogelijk om allerlei soorten items en munitie te maken nadat je bepaalde spullen hebt verzameld. Hiervoor zal je ook moeten jagen op wilde dieren en zal je rond moeten dwalen in de mystieke bossen om op zoek te gaan naar everzwijnen, schapen, vogels en herten om deze materialen van hun karkassen te schrapen. Bij het nieuwe crafting-element kun je ook potions maken welke je bepaalde boosts kunnen geven.

Openvallend smoelwerk

Elden Ring kent ook nog eens een dynamisch weersysteem, en na een paar uur spelen stond ik er versteld van hoe verschillend bepaalde gebieden er in de game uit kunnen zien tijdens verschillende weersomstandigheden. De spelwereld komt werkelijk tot leven, en het weer kan ineens veranderen van een heldere en zonnige dag, waardoor het lijkt of je in een sprookje loopt, naar een hevige regenbui waardoor de wereld een stuk grimmiger wordt. De weerseffecten zelf zijn absoluut verbluffend mooi gemaakt en vooral de huiveringwekkende blikseminslagen in de buurt zorgen voor de nodige sfeer. Daarnaast ziet de game er ontzettend mooi uit, en zijn de vergezichten iets waarvan je bek open zal vallen. Toch hebben we met deze Closed Network Test maar het topje van de ijsberg mogen zien, want de volledige ervaring zal uiteraard veel meer brengen.

Samengevat

Elden Ring zal de natte droom worden van menig Dark Souls-fan. De welbekende gameplay gecomineerd met een grote open wereld en een aantal toffe nieuwe gameplay mechanics zorgt voor de nodige evolutie die het genre nodig had. Elden Ring zal alsnog een pittig moeilijk spelletje worden, al is het iets vergevingsgezinder dan andere Soulsborne games. Hierdoor zal het een iets groter publiek aan kunnen spreken. Daarnaast ben ik zelf erg benieuwd naar het verweven verhaal in de volledige game, en de locaties die ik nog niet heb mogen zien.

Elden Ring zal op 25 februari 2022 verschijnen op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X | S en PC.


Bron: Rowdy Oomen / StarGamers
Terug Terug naar het overzicht Verder
Top