Gameland

Het Game Portaal van Nederland

Gameland

Welkom op de Gameland review + pagina

Ter overname Gameland.nl


GOD OF WAR (PC) | REVIEW
Reviews / Donderdag - 13 Jan 2022     A+ | a-

Nu God of War: Ragnarok ergens later dit jaar op PlayStation 4 en PlayStation 5 zal verschijnen, is de Sony timing van een PC-poort van de God of War-reboot uit 2018 een welkome toevoeging aan het aanbod van dit platform. Het brengt een van de best gewaardeerde games naar een breder publiek dat het wellicht nog niet eerder heeft gespeeld. Maar of deze overzetting naar PC werkelijk goed is gelukt, lees je in deze review.

De reboot van God of War verscheen in 2018 op de PlayStation 4, en het was een fantastische reboot van wat een vaak gedachteloos boze hack en slash-franchise is geweest. In plaats van het God of War-verhaal opnieuw te vertellen, speelt de reboot zich na het Griekse avontuur van Kratos af. Nadat hij de Griekse goden in stukken had gehakt, is hij een ander man geworden, een familieman kunnen we wel zeggen. Hij is verhuisd naar het noorden van Europa, maar met de dood van zijn vrouw wordt hij gedwongen een nieuwe epische reis door de Noorse mythologie te maken, samen met zijn zoon Atreus. Niet alleen het verhaal is een andere kant opgegaan, ook de stijl van de actie is op een positieve wijze flink veranderd. Al met al was God of War een geweldige game om te spelen op de PlayStation 4. Voor een compleet inzicht over de gameplay en het verhaal, verwijs ik je ook door naar de ORIGINELE PLAYSTATION REVIEW van de game.

Niet de eerste keer

God of War is niet de eerste PlayStation-game die over is gezet naar PC. Horizon Zero Dawn was namelijk Sony’s eerste PS4-naar-PC-poort, en met de release kende deze game enkele lastige prestatieproblemen en een aantal wankele grafische opties. Gelukkig heeft Sony geleerd van zijn fouten en God of War voelt dan ook meteen aan als een meer verfijnd product. Toch kent de PC-versie een paar kleine minpuntjes, maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen.

Tweaken

De PC-versie van God of War kent aardig wat grafische opties, en het is mogelijk de textures, schaduwen, reflecties en andere effectdetails te tweaken naar je eigen smaak. Ook zijn er een aantal presets waaruit je kunt kiezen en zo kun je kijken of jouw systeem de game werkelijk op bepaalde settings kan draaien. Toch valt het wel op dat we hier te maken hebben met een game uit 2018, want buiten de reflecties en schaduwen is er grafisch weinig verschil te zien tussen de PlayStation 4 Pro- en PC-versie van de game. Op zich is dit niet heel erg, want God of War op de PlayStation 4 was van zichzelf al een ongelooflijk mooie game.

De belangrijkste opties die je in deze PC-versie zult vinden zijn de resoluties en framesnelheden die in te stellen zijn. Een beetje goede game PC kan God of War dan ook in volledig native 4K draaien op 120fps. Voor de echte monstermachines is het ook mogelijk om de framerate te ontgrendelen, waardoor alles nog soepeler zal lopen. Ook kent God of War ingebouwde ondersteuning voor DLSS-upscaling op moderne Nvidia GPU’s. Ook AMD’s FidelityFX gebruikers worden niet vergeten, want de game maakt ook gebruik van Super Resolution-upscaling. Met beide technologieën zal de game dan ook ontzettend goed draaien, terwijl er niet ingeleverd wordt op grafische pracht.

In de praktijk

Dus hoe houdt het allemaal stand in de praktijk? Ik speel zelf op een gamelaptop met een i7-10750H processor en een RTX 2070 grafische kaart. Ik moet stellen dat deze combinatie beter presteert dan de PlayStation 4 Pro in 1080p Performance-modus. Waar die console voor de overgrote meerderheid van de gameplay een onstabiele 60fps kon vasthouden, weet mijn laptop met gemak rond de 95fps te halen op ultra-settings. Toch als ik de resolutie omhoog probeer te krikken merk ik al snel op dat de prestaties aanzienlijk zakken. Alsnog bleef ik op een 4K resolutie rond de 30fps, terwijl ik Nvidia DLSS aan had staan op Quality. Al met al zeker niet slecht en het ziet er beter uit dan de PlayStation 4 Pro versie van de game, aangezien deze checkerboard 4K op het scherm weet te toveren wat voor een iets mindere beeldkwaliteit zorgt.

Naast het feit dat de PC-versie van God of War aardig wat grafische opties heeft, kent het ook ondersteuning voor Ultra Wide monitoren die letterlijk de horizon weet te verbreden en zorgt voor meer immersie. Qua laadtijden heeft God of War flink baat bij een SSD. Waar de PlayStation 4 nogal wat moeite had om de game in te laden, is het bij de PC-versie binnen 20 tot 30 seconden wel gebeurd. Ook het inladen van textures tijdens speelsessies gebeurt snel en van pop-in is dus nagenoeg geen sprake.

Twijfelachtige dingen

Hoewel de God of War op PC als een droom speelt, kent het wel de nodige minpunten die best twijfelachtig te noemen zijn. Zo is de game te spelen met toetsenbord en muis, maar als je een controller wilt gebruiken dan MOET dit een DualShock 4 of een DualSense controller zijn. Andere controllers, zoals een Xbox- of Google Stadia controller, kun je dus niet gebruiken met deze game. Hoewel ik dit kan begrijpen, aangezien het een Sony-game is, toch komt dit wel behoorlijk omslachtig over. Wellicht hadden de ontwikkelaars geen zin om alle icoontjes van andere controllers in de game te stoppen. Al met al komt dit wel behoorlijk knullig over…

Conclusie

Is God of War op PC de ultieme versie van de game om te spelen? Nee, als ik eerlijk moet zijn niet, maar vooralsnog is het een ontzettend toffe en vette titel die je op je PC kunt spelen. Technisch gezien is de game helemaal in orde, maar ik moet wel opmerken dat Sony een beetje lui is geweest met het implementeren van hedendaagse opties en technieken. Er had naar mijn mening veel meer uit deze poort gehaald kunnen worden, maar gamers die geen PlayStation hebben en toch willen genieten van het verhaal van Kratos en Atreus zullen flink genieten van deze game.


Bron: Rowdy Oomen / StarGamers
Terug Terug naar het overzicht Verder
Top