Katana Zero is een van de beste indiegames die ik op de Nintendo Switch heb mogen spelen! Dat is natuurlijk een flink statement om een review mee te beginnen. Je hoeft ook niet eens meer verder te lezen, gewoon deze game in huis halen via de Nintendo eShop voor een prikkie! Voor diegenen die niet gelijk overtuigd zijn, zal ik iets dieper in de materie van de game duiken.
Maar ik lieg echt niet, Katana Zero is een geweldige game. Helemaal als je op zoek bent naar een snel, actievolle side-scrolling avontuur met stijlvolle 8-bit graphics, samoerais, complottheorieen en de mogelijkheid om de tijd te manipuleren. De game volgt een naamloze samurai Assassin terwijl hij probeert het mysterie van zijn verleden te achterhalen en het kwaadaardige bedrijf neer te halen dat zijn leven heeft verwoest. Hij heeft geen herinneringen aan vroeger, alles wat hij nog weet is hoe hij moet moorden. Het is een triest verhaal dat veel wendingen neemt voordat alles voorbij is. Maar laat je niet voor de gek houden, want ondanks het simpele uiterlijk van de game weet Katana Zero in zijn geheel veel emotie op te roepen, en het is niet allemaal zo donker en triest als je in de eerste instantie denkt.
We moeten springen, slashen, kruipen, rollen en weer doorgaan!
Katana Zero is in zekere zin best een moeilijke game, en de eerste drie levels dienen dan ook als een soort van tutorials. Hier leer je de basisbewegingen zoals springen, slashen, kruipen en rollen. Maar dat zijn allemaal kleine zaken in vergelijking met de waanzinnige vaardigheid die onze koddige samurai werkelijk bezit. Zo kan hij dus de tijd manipuleren en het voor een korte periode vertragen. Door de L-knop ingedrukt te houden, kun je alles in slow motion laten gaan en kogels terugslaan naar vijanden, of een spervuur van kogels ontwijken terwijl een groep schurken je onder vuur neemt. Door deze vaardigheid kun je ook vallen en lasers vertragen, zodat je er met alle gemak doorheen kunt.
Tactische kamertjes
Elke level kent diverse kamers en deze kamers zijn puzzels an sich. Je kunt zien wat er achter elke deur schuilgaat en zodoende proberen de beste aanpak te vinden bij het doden van degene die aan de andere kant van de deur wacht. Mocht je door een vijand geraakt worden, ben je gelijk dood en word je dankzij een stijlvolle rewind animatie terug aan het begin van de desbetreffende kamer gezet om het opnieuw te proberen. Omdat elke kamer vrij kort is, is dit niet al te veel gedoe, maar de game is wel serieus moeilijk en je zult dan ook veel sterven tijdens het spelen van Katana Zero. Dit klinkt frustrerend, maar dat is het zeker niet. Elke fout die je maakt, maak je ook zelf en zo voelt het ook. Het vergt dan ook aardig wat tactisch inzicht om een level aan te pakken, en dat is een van de grote krachten die Katana Zero kent.
De aantrekkingskracht van het kunnen manipuleren van tijd is jezelf redden van de dood. Wanneer je wordt neergeschoten of wordt geraakt door een vijand, begint het scherm achteruit te gaan tot het terug is bij het startpunt, zoals een VHS-band. Je kunt het versnellen of vertragen om te zien waar je jezelf dient te verbeteren, of misschien zie je iets wat je de eerste keer hebt gemist. Of je kunt het helemaal overslaan en opnieuw beginnen zonder het te bekijken. Maar de optie is aanwezig als je bepaalde levels en kamers met een strategie wilt beginnen.
Moeilijk doodgaan
Een van mijn favoriete dingen over Katana Zero is dat de game zeker niet makkelijk is. Qua moeilijkheidsgraad weet de game goed op te bouwen, het begint best makkelijk en wordt naarmate steeds moeilijker. Ik merkte dat ik 10 keer meer stierf toen ik ongeveer halverwege de verhaallijn was, dan daarvoor. Op bepaalde momenten kan de game best frustrerend zijn, maar je hebt wel het besef dat dit alles aan jezelf ligt. Het lonende gevoel dat je krijgt, nadat je meerdere kamers volgepakt met baddies die wapens en zwaarden hanteren hebt verslagen, voelt ontzettend goed en bevredigend en dat maakt de game ook zo tof. Ondanks het voorkomen van de game, voel je jezelf ook een echte badass als je alles en iedereen in een vloeiende en stijlvolle manier doormidden klieft.
Indrukwekkend verhaaltje
Ik wil niet teveel ingaan op het verhaal, omdat het best een vermakelijk script kent met de nodige plotwendingen en mindfucks. Als speler mag je zelf het pad van de samurai bepalen, en dit gaat door middel van diverse dialogen, die best interessant en vaak ook grappig zijn. Hoe een dialoog verloopt beinvloedt het het verloop van het verhaal en voor een simpele indie game is dit best indrukwekkend gedaan. De gebeurtenissen tussen de gameplay door zijn allemaal best korte stukjes, en hierdoor wordt het ook makkelijker om de game meerdere malen te willen spelen, ook om te kijken wat de diverse dialoog keuzes doen met het verhaal in een tweede of derde playthrough.
Visueel ziet Katana Zero er geweldig uit, en de artstyle en diverse kleine pixelige details die in de game gepropt zijn, zijn van een ontzettend hoog niveau. De game ziet er goed uit en speelt geweldig vloeiend weg. De game kent ook ongelooflijk snelle flitsende actie en heerlijke animaties. Wat ook geweldig goed is uitgewerkt is de muziek in de game. Wanneer je een level begint, zie je de samurai zijn kleine cassettespeler aanzetten en trakteert hij je op een reeks geweldige sfeervolle tracks, die ook werkelijk in het stijltje van de game passen. Verkijk je trouwens niet op het uiterlijk van de game, want ondanks dat het er schattig uit ziet met al die pixeltjes kent het de nodige scheldwoorden, bloed, moord en drugsgebruik. Mocht je dus jongere kinderen in huis hebben, is dit waarschijnlijk niet de beste keuze om aan je kroost te laten zien of zelfs te laten spelen.
We want more!
Tot zover de lofzang over Katana Zero, want ondanks dat de game ontzettend tof is kent het ook een klein minpuntje en dat is de content. De game is naar mijn mening iets te kort, maar afhankelijk van je aanpak is er iets minder dan 6 uur aan speelplezier. Voor een game van rond de 15 euro is dit natuurlijk niet slecht, maar je wilt meer. Nadat je de game hebt uitgespeeld speel je nog wel wat leuke dingen vrij, zoals een speedrun- en een hardmode die de speelduur nog wel aardig op weten te rekken. Toch had ik behoefte aan meer nadat ik de game had uitgespeeld, helemaal omdat de game nogal een open einde heeft. Nu is er wel aangekondigd dat Katana Zero gratis DLC gaat krijgen, en daar zit ik dan ook echt met smart op te wachten want ik wil eigenlijk nog niet klaar zijn met deze game!
Bron: Rowdy Oomen / StarGamers