Wat is er toffer dan met 260 km/u over een racecircuit scheuren? Met 300 km/u over dat circuit te scheuren! Alleen daarom al ben ik niet de ideale persoon om een gooi te doen naar het F1 kampioenschap. Een racecoureur wint op basis van een zorgvuldig gekozen strategie, uitstekende inhaalacties, kennis over het circuit, veelvuldig oefenen, onderzoek doen naar optimale racelijnen, je wagen zorgvuldig uit te balanceren en je kunnen aanpassen aan onverwachte omstandigheden. Een strategisch plan dat bestaat uit “gewoon scheuren” blijkt tactisch net zo succesvol als spruitjes als avondeten voorschotelen aan een kind. Dat bleek wel na mijn eerste races in F1 2018 (voor de Xbox One).
Het is een traditie voor sportgames om ieder jaar een nieuw deel uit te brengen. Dat brengt uitdaging in de ontwikkeling van een game met zich mee. Hoe maak je een game vernieuwend genoeg, zonder de authenticiteit van een sport verliezen? In 2016 had mocht ik aan de slag met F1 2016. Dit jaar krijg ik de kans om te zien hoeveel er is veranderd in 2 jaar.
Oefening baart zorgen
Vanaf de eerste meters op het asfalt voelt het vertrouwd en lekker aan. Het perfect aansnijden van een bocht terwijl je vervolgens de motor weer hoort optrekken is gewoon een genot. Een paar oefenrondjes in Melbourne voelen aan als een vakantie: genieten van het uitzicht met de verbeterde graphics. Het geeft me ook de tijd om op zoek te gaan naar de juiste assists: lage grip, geen rem-assist en medium AI en de uitdaging is daar. Vervolgens overhandig ik de controller even aan een vriend om ook even een paar rondjes te maken. Nog voor ik uit de keuken kom met wat glazen drinken hoor ik de “shit en fucks” uit de woonkamer komen. Hij had straf opgelopen vanwege het al dan niet subtiel touchéren van een andere wagen. Shit happens!
Met een paar rondjes oefenen in de vingers, is het tijd om een CV op te bouwen als coureur. Hoppa, gaan met die career mode. Op een paar kleine (maar niet onbelangrijke) wijzigingen na, komt de mode overeen met F1 2016. Je construeert weer je eigen racer (niet tot in de details, maar genoeg om hem aan te laten voelen als een groentje in de F1). Ondanks dat het oefenen misschien nog niet teveel hoop gaf, ging het dankzij een agressieve manier van rijden toch goed. Met Renault wordt een keurige 5de plek veroverd.
Reputatieschade
In het door jouw gekozen team is het aan jou de beurt om je in de kijker te rijden. Behalve dat je voor het podium strijdt, moet je ook jouw team imponeren. Dit doe je door de rivaliteit aan te gaan met je teamgenoot en een betere positie in het team te bemachtigen (bijvoorbeeld om eerste coureur te worden of een beter contract te krijgen). Je kunt je reputatie bij jouw team (of andere teams als je wilt overstappen) verhogen door aan hun verwachtingen te voldoen. Wanneer je aan de doelstellingen van jouw team voldoet, krik je je reputatie op. Denk bij doelstellingen aan: het eindigen in de top 5, binnen de eerste 7 plekken kwalificeren of niet teveel straffen pakken tijdens de race. Natuurlijk stellen verschillende teams andere (realistische) eisen. Daarnaast krijg je korte interviews met de pers, waarin je de juiste antwoorden moet kiezen. Ben jij een echte teamspeler (sportsman), of ben jij juist een meer zelfverzekerd (en arrogant) showmannetje? Ieder team heeft een eigen voorkeur voor een bepaald type coureur.
Behalve dat de interviews invloed hebben op jouw reputatie, heeft het ook invloed op de ontwikkeling van je auto. Geef je na afloop een complimentje over de prestaties van de auto, dan zal de passie en motivatie van het ontwikkelteam ook toenemen. Het is een klein aspect maar het geeft je wat grip op de ontwikkeling van je auto door de races en seizoenen heen. Uiteindelijk blijkt zo het interview meer een tool om de juiste ontwikkelteams en reputatie te kweken, dan dat het een manier is om een eerlijk antwoord te geven over de race. Wat dat betreft is sport soms net politiek.
In een van de eerste races leerde ik die les! Ik snee de bochtjes geregeld af en kreeg dan ook een waarschuwing. Later in de race was een andere coureur overdwars komen te staan in een bocht. Om mijn voorsprong te behouden snee ik een stukje van een bocht af, wat me 3 seconden straftijd opleverde. In het interview werd gevraagd naar dit incident, waar ik de mogelijkheid had om kritiek te geven op de verschillende ontwikkelteams of aan te geven niet te weten waar het aan ligt. Ik koos voor het laatste, met als reden dat het niet de schuld was van mijn wagen, waardoor het team me minder professioneel vond en mijn reputatie wat schade had opgelopen. Geen pitstop die dat soort reputatieschade kan verhelpen.
Je ken de boom in met je development tree
De doorgewinterde F1 liefhebber weet dat er meer te doen is tijdens een grand prix dan alleen de race zelf. Het is een heel raceweekend en in F1 2018 is dat niet anders. Zo zijn er 3 oefensessies om het circuit en je auto (met eventueel nieuwe upgrades) te leren kennen. Daarna heb je de kwalificatie en vervolgens de race. Een seizoen in F1 2018 is dan ook een tijdrovende investering. Gelukkig kun je het dan wel zelf instellen zoals je wilt. Je kan de practice sessies overslaan, kwalificatie overslaan of zelfs de race simuleren. Speel je de races op 25% van de lengte dan ben je daar ook al gauw 30 minuutjes mee bezig.
Tijdens de oefensessies die 30 (of 90) minuten per stuk duren, verdien je credits om je wagen van technische upgrades te voorzien. Het is een manier om extra punten te verdienen en het circuit te verkennen, maar natuurlijk kun je het ook overslaan zonder al te veel verlies te maken. Heb je eenmaal een upgrade gekozen uit de development tree, dan duurt het even voor het is ontwikkeld. Daarnaast kan het zijn dat je team er niet in slaagt de upgrade te ontwikkelen of dat het reglement gedurende het seizoen wordt aangepast waardoor het onderdeel niet gebruikt kan worden. Je punten verdelen over de verschillende takken is dan ook het beste. Heb je geen zin om je te verdiepen in de development tree, dan kan je gewoon de voorgestelde upgrades ontwikkelen en er vader niet naar omkijken.
Het finetunen van de AI is ideaal. In plaats van de gebruikelijke easy, medium, hard, expert, maakt F1 2018 gebruik van een soort meter die je van 1 tot 110 in kan stellen. Het probleem hierin zit hem er echter in dat een seizoen flink wat gametijd kost. Gaandeweg word je beter en merk je dat de uitdaging wat wegzakt. Dus mijn advies is om niet het sterkste team te kiezen of de AI net iets boven je skill-level te zetten zodat je gedurende het seizoen kan groeien.
Volle bak in je racewagen
De game draait natuurlijk om de career mode, maar natuurlijk zit F1 2018 ook weer vol met andere modes zoals de multiplayer, events, championships of de mogelijkheid je eigen grand prix (met races en condities) samen te stellen. In championships moet je kampioenschappen voltooien met specifieke conditie: bijvoorbeeld alleen stratencircuits, regenachtige weersomstandigheden of alleen klassieke F1-wagens en de klassieke circuits. Na winst verdien je sterren waarmee je weer nieuwe championships kunt vrijspelen.
Online zijn er behalve de time trails en races ook events. Dit zijn scenario’s die iedere zoveel dagen worden aangepast. In het eerste event moet je een slecht begin van een race goedmaken. Met nog 11 rondjes te gaan op Spa-Francorchamps sta je met Carlos Sainz op de 14e plaats. Dat is natuurlijk niet genoeg en daarom aan jou de opdracht minimaal de 8ste plek te veroveren.
Zowel de championships als de events zorgen ervoor dat F1 2018 ook genoeg om het lijf heeft om jezelf uit te blijven dagen. Specifieke condities als klassieke wagens of regen zorgen ook werkelijk voor een ander rijgevoel. Toen ik dacht dat ik de game een beetje onder de knie had, gooide een verregend stratencircuit roet in het eten. Inhalen werd een uitdaging en vaak remde ik te laat en vloog uit de bocht. Ook als je bijvoorbeeld binnen 5 ronden een plekje binnen de top 3 wil veroveren, dan voelt dat anders dan als je daar 60 ronden de tijd voor hebt (compleet met pitstops en al). Dit soort scenario’s en championships bieden een ander gevoel van racen.
Conclusie
F1 2018 is een waardig vervolg in de raceserie. Het combineert diepgang met toegankelijkheid en is daarom ook voor de minder ervaren racefanaat aan te raden. De mogelijkheden om je race-ervaring zelf aan te passen aan jouw wensen en skills is top. Toch is het ontbreken van een dynamische moeilijkheid (die zich aanpast aan jouw skills) of de optie om handmatig tussen races de moeilijkheid aan te passen een gemis.
F1 2018 is een compleet pakket dat voller zit dan de gemiddelde veelvraat na afloop van een all-you-can-eat buffet. Niet alleen bevat de career mode tal van races, practice modes, verschillende weersomstandigheden, etc. Ook krijg je als overige modes nog de mogelijkheid je eigen grand prix samen te stellen, in klassieke F1 auto’s te rijden, tijden verbreken met time trial, mee te doen in events met speciale scenario’s en online races te houden. Eigenlijk zit hier zo’n beetje alles in wat in een racegame moet zitten. Ik ben daarom ook niet verbaasd dat dit spel 10 gb meer geheugen kost dan F1 2016. Kortom F1 2018 is een zeer volledige F1 racer, die zowel als simulatie-ervaring als toegankelijk is. Het is een aanrader voor iedere racefan die niet bang is het circuit op te duiken. Voor de hard core F1 fan is het natuurlijk een must om voor het eerst op Circuit Paul Ricard (Frankrijk) te rijden en Hockenheim (Duitsland) is weer terug. Wel is er afscheid genomen van Sepang International Circuit (Maleisië).
Bron: Stephan Stuij / StarGamers