Een aantal weken geleden mocht ik de closed beta testen van The Crew 2. Ik kon dan ook niet wachten wat de volledige game te bieden had, en was blij als een kind toen mijn exemplaar op de deurmat plofte. Snacks? Check! Drinken? Check! Comfortabele zetel? Dubbel check! Ik was helemaal ready om het mooie Amerika van The Crew 2 in te duiken.
Het Verha.. uh?
Het eerste wat mij opviel bij het opstarten van The Crew 2 was het ultra cliché race verhaal. Je rijdt een race in een sick snelle auto, natuurlijk win je die eerste race, en krijgt vervolgens te horen ‘Ja maar als je deze auto wilt dan moet je nog even 400 uur spelen’ (bij wijze van). Anyway, ik vond het verhaal van The Crew 1 dusdanig boeiend dat ik niet kon wachten hoe het verder ging.
NOU, IN DIT TWEEDE DEEL NIET DUS… WAT IS DEZE? Er is gewoon NUL verhaal. Het enige waar je letterlijk mee bezig bent is race, na race, na race afwerken. Nu zou je denken, Roy, pannenkoek dat is toch het hele concept van een race game? JA, maar The Crew was een ontzettend sterke game door het free roam concept. En zoals ze dat in deze game verwerkt hebben is op z’n zachts gezegd overbodig geworden.
Easy peasy lemon squeezy.
Ik koos aan het begin van de game als eerste auto een Audi, met als idee deze steeds verder te upgraden. Zo ging dat in deel 1 namelijk ook en ik verwachtte nu ongeveer hetzelfde concept. Niets was minder waar. Al snel zag ik dat ik 17(!) auto’s in mijn garage had staan, waarom? Ik wil verdomme werken voor m’n geld om zo die auto’s te kunnen kopen, nu word je letterlijk alles aangereikt. Ik merkte dat dit me ook verder in de game flink ging irriteren. Bij de latere races waar je hypercars voor nodig hebt (lamborghini, Ferarri, etc) had ik opeens een Ferarri van 6 ton in mijn garage staan, gewoon zomaar, gratisch en voor niets. Het houdt de snelheid in de game, maar ik grind liever races voor wat extra knaken om zo mijn eigen shit te kopen dan dat ik letterlijk alles gratis krijg.
Vrijheid is blijheid
Een groot aspect van The Crew 2 is natuurlijk het free roamen. Je werkt races af om nieuwe races te unlocken, waar je vervolgens dan naar toe moet rijden om de race te kunnen beginnen. Althans, zo werkte het in The Crew 1. Je kunt nu gewoon letterlijk van race naar race teleporten, HOEEWHYYY? Dat sloopt toch het hele free roam concept? Ook de bezienswaardigheden die je kon unlocken in deel 1 zijn nu volledig afgeschaft. Het enige wat je nu tijdens het free roamen kunt doen zijn Photo Missions (waarover later meer) en Mini Missions, zoals bijvoorbeeld slalom: Zo hard mogelijk rijden, en nog veel meer. Het enige minpuntje hieraan is DAT JE DAAR OOK NAARTOE KUNT TELEPORTEN…
IK KAN NIET KIEZEN
De grootste positieve verandering die The Crew 2 met zich meebrengt is het toevoegen van vliegtuigen en boten, die onderling ook weer zijn onderverdeeld in classes. Door deze toevoeging groeit het aanbod in races ook enorm. The Crew 2 races zijn onderverdeeld in 4 divisies, die daarin ook weer verschillende types races hebben. Zo heb je voor de auto’s een groot aanbod street races,monster truck events, offroad en circuit, voor vliegtuigen air races en freestyle (waarbij je zoveel mogelijk air stunts moet uitvoeren voor punten) en voor boten heb je speedboat races en powerboat races, en vooral met die laatste categorie heb ik mij kostelijk vermaakt. Ook heb je races waarbij je switcht tussen voertuigen. Deze races zijn vaak ter afsluiting van een chapter.
AutoRPG?
Als je races wint verdien je experience points, of in dit geval, volgers. Hoe meer volgers je krijgt, hoe populairder je wordt en hoe meer races je kunt unlocken. Aan het einde van de race ontvang je loot, wat is gerangschikt van wit, naar groen, naar blauw, naar paars. En blauwe of paarse loot hebben special abillity’s (vraag me niet waarom) zoals bijvoorbeeld 10% extra slipstream boost, betere wegligging of meer geld als je een race wint. Met deze loot kun je je bolide upgraden om hem sneller te maken waardoor je de moeilijkere races makkelijker kunt winnen.
Look at this map, it’s huge, it’s the best map ever.
De map is maar liefst 5000 vierkante kilometer, heeft meer dan 10.000 kilometer aan wegen, en dan hebben we het nog niet gehad over alle plekken waar je offroad kan gaan rijden. Het kostte mij ongeveer 45 minuten om van New York naar San Francisco te cruisen, en dat was met een Ferarri die gemiddeld 300km/pu reed. Mede door de grootte van de map daagt het toch wel een tikkeltje uit om de steden te exploren. Maargoed, JE KUNT NATUURLIJK ALTIJD NOG TELEPORTEN.
Voor ieder wat wils
Nu zou je bijna denken, Roy is The Crew 2 nou echt zo kut? Het antwoord is nee! Ik heb mij zeer vermaakt door het afwisselende aanbod aan races. De races zelf zijn wat aan de makkelijke kant, maar door de arcadey feel wordt het nooit saai. Ook de Photo Missions zijn grappig gedaan. Als je aan het free roamen bent krijg je af en toe een pop-up met daarin een opdracht, met bijvoorbeeld maak een foto van het Vrijheidsbeeld. Leuk gedaan in ieder geval!
Conclusie
Ik voel me een beetje in mijn uitlaat genomen door Ubisoft, ze hadden sommige concepten uit het eerste deel nooit overboord mogen gooien. Ik hoop dat ze de volgende keer iemand anders aan het roer laten staan, of vliegensvlug met goede updates komen. The Crew 2 had een ontzettende toffe game kunnen zijn, maar laat op veel vlakken flink wat steekjes vallen wat gewoonweg heel erg jammer is van Ubisoft…
Bron: Royal S / StarGamers