“Hours of Darkness” is een beetje een misleidende titel voor deze Far Cry 5 uitbreiding, aangezien je het primaire doel van deze missie binnen het uur kan behalen. Maar ondanks deze misleiding geeft de uitbreiding je wel een volledig Far Cry gevoel, waar stealthy aanpak beloond wordt.
In Hours of Darkness kun je wel duidelijk maken dat de setting totaal anders is dan wat we in Far Cry 5 hebben gezien. In deze uitbreiding neem je de rol aan van Wendell Redler, een Vietnam-oorlogsveteraan uit Hope County, welke het verhaal vertelt over hoe hij achter vijandelijke linies werd neergeschoten en moest overleven in Vietnam. In feite kun je stellen dat we hier te maken hebben met Rambo: The Video Game, maar dan lekker gedompeld in een Far Cry sausje.
Hours of Darkness dropt ons in een nieuw jungle gebied in Vietnam, tijdens de welbekende oorlog. Hier mag je weer je Far Cry ding doen, ofwel het is weer tijd om nieuwe buitenposten te veroveren, gevangenen te redden en het plaatselijke wild op te jagen om te overleven.
Zoals gezegd, kunt je binnen een uur naar het einde van deze uitbreiding lopen, zonder dat je enige side-missions voltooid hebt. Gelukkig zijn er wel genoeg afleidingen welke op je pad verschijnen die de speeltijd kunnen verdrievoudigen, er is in ieder geval genoeg te doen in deze DLC. Zo zijn er diverse medesoldaten gevangen genomen, welke de helicoptercrash hebben overleefd. Aan jou de taak om ze te redden. Als je eenmaal iemand hebt gered kun je ze toevoegen als Gun for Hire, zoals we dit kennen in Far Cry 5. Deze hulp kun je ook goed gebruiken tijdens het voltooien van de diverse side-missions. Daarnaast kun je zelf merken dat Ubisoft wel had verwacht dat je tijd zal besteden aan deze optionele missies.
Na het voltooien van je hoofdmissie, zullen er nog twee nieuwe modes ontgrendeld worden. Zo is daar de Survivor Mode, welke in principe een Hard Mode is. Hier heb je minder health en een kleinere inventory. De tweede mode is de Action Movie Mode, een makkelijkere ervaring met meer (Michael Bay-achtige) explosies en een grotere inventaris.
Een groot verschil tussen de gameplay van Hours of Darkness en Far Cry 5 is dat je Guns for Hire niet onoverwinnelijk zijn. Als ze dood gaan in de game, dan zijn ze ook echt permanent dood. Dus als je niemand achter wilt laten, moet je ze goed in de gaten houden en klaar staan om ze nieuw leven in te blazen als ze down zijn. Ben jij neergehaald dan kunnen ze je ook reviven. Dit element brengt net dat ene beetje extra teammanagement wat ik miste in Far Cry 5. Zodoende moet je ook werkelijk nadenken voordat je zomaar als een psychotische Rambo het slagveld op rent, want het is beter om bepaalde gevechten te vermijden of juist tactisch aan te pakken.
Dankzij een nieuw Perk systeem, is de gameplay ook ietsje anders geworden. Als je stealth kills maakt, zul je namelijk perks activeren. Zo kun je bijvoorbeeld sneller bewegen, automatisch vijanden taggen of minder opvallen bij de wilde dieren. Word je gespot door een vijand, zul je perks verliezen. Aangezien deze voordelen worden verkregen door het gebruik van stealth, is het vrij duidelijk hoe je Hours of Darkness dient te spelen. En hoewel ik stealthy games ongelooflijk tof vind, snap ik dat het de gemiddelde gamer niet zo snel zal trekken…
Tijdens de game zijn er dus een aantal taken te volbrengen. Zo ook door radio’s, welke verspreid zijn door de jungle, waarin een Noord-Vietnamese vrouw propaganda tegen je schreeuwt. Het vernielen van deze radio’s is een van de extra taken, maar ik vond het jammer om de radio’s kapot te maken omdat haar dreigementen zo ongelooflijk grappig waren. In een dreigend gesproken “Engrish” vraagt ze je om je over te geven aan de Vietcong. Dit klinkt wellicht heel duister, maar de manier hoe het allemaal klinkt maakt het aardig funny.
Conclusie
Hours of Darkness is een leuke, slimme maar ietwat korte draai aan de Far Cry formule. De nieuwe aanpak van het Guns for Hire systeem geeft je een iets andere ervaring waardoor je meer let op je metgezel. Ubisoft pusht je om zoveel mogelijk stealth te gebruiken, en doet dit op een interessante manier, welke misschien niet voor iedereen is weggelegd. Ondanks dat, is er voldoende te beleven in deze nieuwe uitbreiding voor Far Cry 5 . Mocht je alles willen behalen wat de uitbreiding je te bieden heeft, ben je zeker dik vijf uur onderweg. Dat is toch best netjes voor een uitbreiding?
Bron: Rowdy Oomen / StarGamers