Een oud zelfbedacht gezegde luidt: “Je moet je niet aan iedere vracht wagen, slechts omdat je een vrachtwagen bent.”. Dat was mijn visie voordat ik Spintires: Mudrunner had gespeeld. Het grootste gevaar zit niet alleen van binnenin (de vracht). Soms komt het echte gevaar van buiten, want zie je truck maar onder controle te houden wanneer je rijdt door stromingen, bagger of juist tegen heuvels op. Alle soorten terrein heb ik getrotseerd om jou te vertellen of Spintires: Mudrunner bagger is of dat het moddervet is.
Spin-off: tirerunners dancing with the mud?
Allereerst val ik maar gelijk met de deur in huis. Spintires: Mudrunner verdient geen schoonheidsprijs en dat vindt ontwikkelaar Saber Interactive ook niet erg om te horen. De game draait namelijk niet om glamour, pitspoezen, faam en prijzen. Het draait om smerigheid, modder, bikkelen en je voertuig de baas zijn in lastige omstandigheden. En reken maar dat achteruit inparkeren met een vrachtwagen met zware lading door de modder een flinke klus is. Het is het harde leven van een off-road chauffeur: aanpakken met je blote mannenklauwen of wegwezen.
Op de PC draait Spintires al sinds 2014 mee en nu is er een speciale spin-off genaamd: Spintires: Mudrunner die ook op de consoles is uitgekomen. Ik was de gelukkige, want ik mag al een tijdje aan de slag met de Xbox One versie, om mezelf lekker in de shit, drek en modder te werken.
Met je smoel in de zandbak
Als ik de game in eigen woorden zou moeten omschrijven, dan zou ik zeggen dat het een off-road simulatie/survivalgame is. Het draait niet om winnen, een eindstreep en gaan, maar het gaat om beheersing, planning en samenwerken (co-op). De hoofdmode bestaat uit een 6-tal sandbox maps. Op deze map aan jou (en je team) de taak om het transport van boomstammen op je rekening te nemen. Je moet de vracht bij “log stations” ophalen en afleveren bij de houtzagerijen. Het wordt echter niet een eenvoudig ritje, maar een “bumpy ride” die je stuurmanskunsten flink op de proef zal stellen.
Je begint met een beperkt aantal voertuigen, maar over de map verspreid zijn verschillende voertuigen te ontdekken die je kunt gebruiken. Het hoofddoel is dat je eerst met je truck naar de garage gaat om een oplader uit te zoeken voor de klus. Vervolgens haal je hout op bij de log stations en lever je dat af bij de houtzagerij. Ga je voor een grote lading hout (zes punten) dan ben je binnen twee ritjes klaar. Met zo’n lading mag je echter flink aan de bak en is het lastiger om je wagen door de modder, bagger, moerassen, riviertjes en bossen te manoeuvreren. Je kan ook kiezen voor een minder grote lading, maar dan moet je vaker op en neer. Echter dan heb je wel meer ruimte om de map te verkennen. Met een kleine lading kan je namelijk makkelijker op verkenning uit om routes, wagens en uitkijktorens te ontdekken.
Scoutingclub Spintires
De gameplay kent genoeg diepgang. Bovenop de laag off-road sim wordt nog een dikke laag management gestrooid, die vooral in de multiplayer tot zijn recht komt. Denk bij management echter niet aan het kloten in saaie menuutjes, maar meer in het samenwerken en plannen. Naast het transport zullen er ook regelmatig andere taken op je pad komen. Je moet naar de pomp om brandstof bij te vullen, je wagen laten repareren of je komt ergens vast te zitten in de bagger. In de singleplayer kun je op alle tijden wisselen van voertuig en een handje komen helpen, maar in de multiplayer krijgt dit waarde. In deze mode kun je online met 4 man samen als team werken om de klus te klaren.
Voordat ieder teamlid als een kip zonder kop aan de slag gaat is het wel handig rollen te verdelen. Er zijn 19 voertuigen met verschillende eigenschappen. De ene is handiger op verharde paden, de ander kan weer beter tegen de modder en dan heb je nog een aantal minder uitbundige voertuigen. Deze kleinere jeeps en off-road voertuigen zijn ideaal om andere voertuigen te ondersteunen met bijvoorbeeld brandstof of auto-onderdelen. Een beetje vergelijkbaar met de wegenwachtdienst. Verder wordt niet alles voor je voorgekauwd. Gedeeltes van de map zal je moeten ontgrendelen door wachttorens te bezoeken. Daarnaast moet je zelf met de kaart en een kompas je bestemming vinden. Geen pijltjes, minimap of zwoele navigatiestem om jou door de donkere en eenzame uurtjes van de nacht heen te helpen. Eigenlijk is Spintires een kruising tussen de padvinderij en een survivaltocht met voertuigen.
Filthy Casual or Hardcore (and still Filthy)?
Besluit je echter dat je geen “filthy casual” bent, maar ben jij een smerige hardcore-gamer dan heeft de game ook wat voor jou. In de hardcore mode zal schade aan je auto er ook voor zorgen dat je wagen naar de klote gaat. Het rijden wordt daardoor een stukje lastiger. Ook raakt je benzine sneller op en je moet de boomstammen zelf inladen met een kraan. Waar je op casual de nacht nog kan overslaan, is het op hardcore gewoon doorwerken! Niks naar huis om 6 uur en aan het avondeten! Het maakt het weer een stuk uitdagender als je wat anders wilt. Persoonlijk haalde ik genoeg voldoening uit de casual mode, maar wel lekker doorrijden in de nacht. Zeker in je eentje hou ik er niet van vast te komen zitten, dus casual werd mijn mode. Naast de gebruikelijke mode heb je ook nog een challenge mode, waarin in 9 uitdagingen jouw rijskills worden getest. Zo leer je onder andere een trailer aankoppelen en het repareren en bijvullen van brandstoffen van andere voertuigen.
De Simu-laat maar
Spintired: Mudrunners is lekker vies en het ploeteren door de modder voelt heerlijk. Alsof je een kind bent die eigenlijk nog geen remming kent. Je wielen scheppen zich door de modder, de plaggen vliegen om je heen en met je camera probeer je jouw baan en lading een beetje te beheersen. Die camera is echter wel een irritatiebron. Ik begrijp de keuze om die vrij te kunnen bewegen (zodoende kun je kijken wat er om je heen speelt), maar hij zit er te dicht op. Zeker als je een flinke aanhanger met hout aan het rondrijden bent, is dit vrij irritant. Ik zie door de bomen het bos, de weg en met wagen niet meer.
De singleplayer is ook niet echt waar de game het van moet hebben. In je eentje wordt het al snel saai en zit je een keer vast, dan raakt bij mij de motivatie al snel weg om met een ander voertuig naar die plek te rijden om te helpen. Zo had ik een situatie waarbij ik nog net een wachttoren probeerde te bereiken, maar vast bleef steken op een boom. Ik kon geen kant meer uit en voor mij is dat een rede om een flinke pauze te nemen, In multiplayer kan een maat je even een flinke dauw geven of je uit die positie trekken. Eigenlijk merk je dat die game co-op bedoeld is.
Aanmodderen
Spintires: Mudrunner is een niche-game, een game met een gebruiksaanwijzing en zeker geen allemansvriendje. Je zult regelmatig vastzitten in de modder, moeten aanploeteren en je met je trekhaak en wat touw uit lastige situaties moeten werken. Heb je geen geduld en speel je dit in je eentje, dan is de lol er snel vanaf. Het je een paar vrienden en een vrije avond, dan zal je ook werkelijk kunnen genieten. Juist van het zoeken, ontdekken, ploeteren en als team juist wel die ene route pakken vol met rotsen, rivieren en modderwegen. Heb je hulp bij je, dan ben je sneller geneigd risico’s op te zoeken. Zit je een keer vast, dan heb je altijd je maten nog om mee te lullen. Het grote onbekende, maar zien waar het de schip strandt en het samenwerken is wat de game zijn charme geeft.
Het spel voelt traag, stroperig maar ook wel lekker aan. Je voelt jezelf vast komen te zitten in de bagger en de modder vliegt in het rond en het klontert samen aan je wielen. Het duurt best een tijdje voor je klaar bent met je opdracht en het zal ook dag en nacht worden en als je vastzit en stilstaat zie je de chauffeur in slaap vallen in de cabine. Kortom, het mag dan wel een nichegame zijn, Saber Interactive bewijst dat dat niet ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit en passie. Als in de toekomst er ook vele mods komen met nieuwe maps, scenario's en weersomstandigheden, dan ben ik de komende tijd ook in mijn nopjes. Voor nu trek ik mijn kaplaarzen weer aan en ga de modder in om verder aan te ploeteren.
Bron: Stephan Stuij / StarGamers