Eigenlijk zijn er best wat vergelijkingen te trekken tussen Max Verstappen en mijn ervaring met de F1 games van codemasters. Vanaf het begin is duidelijk te zien dat ze beide enorm veel kwaliteit bezitten. Op dit moment strijdt Max mee in de top van de formule 1 en is een titelkandidaat en de F1 gameseries strijden zeker mee voor beste racegame. Daarnaast heeft Max een aantal jaartjes geleden de overstap gemaakt van Toro Rosso naar Red Bull (inclusief betere wagen) en nu heeft de F1 serie ook de overstap gemaakt naar de next gen consoles. Voor de review heb ik hem mogen testen op de Xbox series X en hoe dat uitpakt, lees je hier!
Spetter Spatter
Grafisch mag je natuurlijk wel wat verwachten van een racegame, maar eigenlijk is het belangrijkste hoe soepeltjes de frames over je beeld flitsen. Op de next gen consoles is dat 60 FPS op 4k of 120 FPS op 1440p op performance mode. Nu heb ik persoonlijk niet alle frames geteld die ik in een seconde voorgeschoteld krijg, maar damn wat speelt dit weer heerlijk en soepel. En wat ziet het er heerlijk uit, hoor ik mezelf denken terwijl de hemel een bak water over me heen stort. De druppels wiggelen over het lak waardoor de heerlijke rondingen van de wagen nog meer tot uiting komen. In ieder geval totdat ik de controle verlies over de wagen en deze in contact breng met een collega coureur. Rijden in de regen is nog steeds niet mijn ding.
Het Opstapje…
Zoals gewoonlijk zit er ieder jaar wel iets nieuws in. Soms nieuwe tracks, dan wordt de career mode uitgediept en dit jaar is er een nieuwe modus toegevoegd: Braking Point. Je kunt deze nieuwe mode beschouwen als een serie uitdagingen die een verhaal vertellen over jou (Aiden Jackson) die naam maakt in de F1. Je krijgt te maken met concurrentie, stress, rivaliteit en je mag proeven aan succes. Als rookie in de F1 mag jij samen met je teammaat en ervaren rot in het vak “Akkerman” strijden voor de punten. Het contrast tussen die twee zorgt voor wrijving en dit is natuurlijk een prima start van het verhaal.
De gameplay kun je vergelijken met een serie aan uitdagingen en aan iedere race is een opdracht gekoppeld. Denk daarbij aan dat je te maken hebt met een defect en dat je toch zo goed mogelijk de race uit moet rijden. Of dat je na een pitstop achterstand hebt opgelopen en je jezelf weer in de punten moet racen. Bij een andere uitdaging rijdt je teammaat een paar plekken voorop en is het de bedoeling bij hem aan te haken.
De mode is een prima en leuke toevoeging en opstap naar je eigen seizoen. Een van mijn problemen met de serie was dat je met een seizoen begon en naarmate je geleidelijk beter werd, daarmee de uitdaging in het seizoen afnam. Met "braking point" kun je het racen al flink oefenen, zodat je beter weet hoe uitdagend je de tegenstanders en assists moet zetten voor genoeg uitdaging. Bij vorige delen kreeg je het spel tijdens een seizoen onder de knie en kon je een hoop niet meer aanpassen. Het klinkt wat negatief, maar ik denk dat “braking point” ook gezien kan worden als uitgebreide tutorial naar je eigen F1 seizoen.
…Naar het podium?
Draait de formule 1 om het halen van een podiumplaats? Nee, voor ieder plek moet worden gevochten. Voor Max Verstappen zou een derde plek als verlies aanvoelen, terwijl andere coureurs blij zouden zijn met een zesde plek. Racen is knokken voor iedere plek, scherp en agressief rijden waar nodig en op andere moment je plek verdedigen en vasthouden. Eigenlijk bestaat iedere race uit tientallen clashes tussen rijders vechten voor een plek, met ieder een eigen strijd. Dat is de strijd die heerlijk aanvoelt in de serie, het knokken voor een plek. Je kunt simpelweg Max kiezen en voor de top meerijden, maar eigenlijk is het veel leuker een middelmatig team te kiezen (zeg maar het Feyenoord van de F1).
Voordat je aan het seizoen start, moet je de settings aanpassen aan jouw wensen en hoewel dit even een gedoe is, is dit zeker de moeite waard. Het seizoen speelt zoals gewend, met trainingssessies, kwalificatie en de race zelf. De trainingssessies (3 per race) zijn gelukkig wat minder uitgebreid. Nu hoef je eigenlijk maar 3 opdrachten te voltooien die per race kunnen verschillen: bijvoorbeeld het circuit verkennen en door poortjes tijden met juiste snelheid, je accu managen, zorgen dat je de het circuit rijdt zonder teveel slijtage aan je banden of je brandstof managen tijdens de race. Doordat je geen hele waslijst aan opdrachten meekrijgt, heb je meer ruimte om op je eigen manier te oefenen of een aantal trainingssessies over te slaan. Als je de 3 opdrachten uitvoert krijg je credits om je wagen te ontwikkelen, zoals bij voorgaande delen.
Toeters, Bellen, Claxons en Triangels
Hoe lastig je het jezelf maakt kun je echt tot detail zelf aanpassen: van hints betreft racing line, remassistentie, AI van de tegenstanders, je kunt alles naar je hand zetten. Maar toch merk je dat je wagen wat realistischer reageert. Zo lijkt de invloed van regen nog sterker te zijn. Ook wat scherp de bocht aansnijden en over de curbs rijden, kan je van de baan doen slingeren. Mocht je geen zin hebben om door een klein foutje een race uit handen te geven, dan kun je ook gebruik maken van rewinds, hoewel het natuurlijk het leukste is om dat slechts sporadisch te gebruiken.
Het knappe van de F1 series is dat het vrij diep gaat, zonder dat het meer casual gamers wegjaagt. Alles kun je aanpassen, maar zonder veel geklooi komt het ook goed. Je kunt de racestrategie aanpassen, kiezen wat voor banden je wil gebruiken en dat soort zaken, maar dit kun je ook achterwege laten door te gaan voor de standaard opties en gewoon de pits ingaan wanneer dit aangegeven wordt. Dat is hoe ik het liefste speel. Als ik uren wil verdwalen in menuutjes om de juiste banden, strategie en andere zaken te kiezen, dan had ik wel een RPG gespeeld. Soms wil ik gewoon racen en hoeven al die toeters en bellen van mij niet.
Diep, Breed en Hard
Met het racen kun je flink de diepte in, maar het spel is minstens even breed. Er is zoveel te ontdekken voor de racefans: scherpe tijden neerzetten met time trials, een career waarin jij de eigenaar bent van een team, het nieuwe 2-speler career (co-op of competitief), formule 2 races, online multiplayer, online events. Op het titelscherm zijn nog zoveel knoppen die ik nog moet indrukken en uittesten, maar dat mag de pret niet drukken.
Met al die content zou je bijna vergeten dat er nog updates voor F1 2021 te wachten staan. In een toekomst zullen de circuits Imola, Portimao en Jeddah gratis worden toegevoegd aan het spel. Voor de racefan is dit genoeg om je minstens weer een jaar zoet te houden en ik weet zelf nu al dat tegen de tijd dat F1 2022 uitkomt, ik vol verwachting de game installeer en dat ik me tegelijk ook wel teleurgesteld in mezelf voel over wat ik nog in het vorige deel heb laten liggen.
Tot Slot
Ondertussen heb ik wel weer genoeg geschreven over F1 2021. Voor iedere racefan biedt F1 2021 zo’n beetje alles wat je maar kan wensen van een formule 1 game. De kracht van het spel zit hem in de uitgebreide opties waarmee je het spel precies in kan stellen zoals jij wilt. De raceactie ziet er niet alleen heerlijk uit op de nieuwe consoles, het voelt ook verdomd soepeltjes. Voor de meer casual gamer is het spel ook nog eens vrij toegankelijk en zijn er genoeg zaken als race strategie, contracten, bandenkeuze die je uit handen kan geven. Daarnaast kun je de nodige assists aanzetten om deze game ook voor minder ervaren rijders een plezierige uitdaging te laten zijn. Ook al zijn alle opties en menuutjes wat overweldigend, al met al is F1 2021 de meest complete F1 racegame tot dusver. Daarmee is F1 2021 een must voor iedere racefan. Ook de minder doorgewinterde gamer kan zo uit de startblokken en op naar een podiumplek.
Bron: Stephan Stuij / StarGamers