Kirby, wie is daar nou geen zwaardvechter, vuurspuwer, laserschieter, ufo of stenen rotsblok mee geworden. Gaat het over platformgames, dan komt Mario als eerst naar boven vanwege de hoge kwaliteit van de game gedurende alle consolegeneraties. Maar een game als Kirby’s Adventure mag zich daar zeker aan meten. Vandaag een ode aan het roze rekbare personage die als eerst voorkwam in Kirby’s Dreamland (1992).
Sugar, spice, everything nice and a puff of chemical X
Zou Kirby echt hebben bestaan, dan zou de wereld niet alleen een held erbij hebben maar ter gelijke tijd misschien ook wel een grote ramp voor de voedselketens. Kirby’s zuigen namelijk alles op en eten alles. Het eet alles en wordt nergens door gegeten, een positie die nu eigenlijk alleen voorbestemd is voor de mens. Gelukkig is het een gamepersonage die zijn eerste avontuur beleefde in 1992, met Kirby’s Dream Land op de Gameboy. Kirby werd bedacht door de destijds 19 jarige Masahiro Sakurai (werkend voor HAL Laboratory (ook verantwoordelijk voor de Super Smash games) en gaf Kirby de eigenschappen me vijanden te kunnen opzuigen, eigenschappen te kunnen overnemen en dat Kirby kan vliegen. De vijanden in dit Kirby’s Dream Land waren echter niet genoeg om Kirby’s honger te stillen en Kirby ging opzoek naar meer.
Het smaakte naar meer en daarom kwam een jaar later, in 1993 kwam het vervolg uit voor de NES: Kirby’s Adventure uit. Het zag er kleurrijker uit, de muziek kwam daardoor stukken beter tot zijn recht en eindelijk was er een volwaardige Kirby game met complete werelden met levels, bossfights, minibosses en minigames. In dat opzicht lijkt Kirby’s Adventure erg op Super Mario Bros 3. Je begint bij de eenvoudige levels van Vegetable Valley en werkt je daarna door het tropische Ice Cream Island, een toren genaamd Butter Building, de wolkenpartijen van Grape Garden, de berglandschappen van Yoghurt Yard, de oranje zee compleet met schip in Orange Ocean om uiteindelijk in de laatste wereld Rainbow Resort de Fountain of Dreams te vinden en de wereld te redden. Stuk voor stuk diverse werelden met unieke gameplay waarbij je je eigenschappen van de vijanden moet gebruiken in het spel.
Je merkt in de namen van de werelden dat het thema van voedsel en Kirby als Gourmet Chef er toen al een beetje inzat.
Everyday we´re out there making tales
Je hoeft geen fijnproever te zijn om de Kirby games te kunnen waarderen. De gameplay zat strak in elkaar en als kind voelt iedere wereld die je uitspeelde ook echt als een overwinning. Ideaal was dat je je voortgang kon opslaan die je had gedaan. Iets wat Super Mario Bros in die tijd had nagelaten. De gameplay werkt eenvoudig maar als kind maakt het toch iets in je los. Je wil iedere power-up verzamelen en ieder level en geheim tot het einde toe doorspelen. Een soort gameplay dat later werd herhaald door Super Mario World en de Donkey Kong Country reeks.
Uiteindelijk komt het spel tot de conclusie in een zwart/wit level met gameplay en herinneringen uit oudere omgevingen uit het spel. Het level wordt ondersteund met een van de meest bekende tracks uit Kirby, namelijk Green Greens (zie filmpje hieronder). Je werkt je door het level om vervolgens King Dedede in 3 verschillende fases te verslaan bij de Fountain of Dreams. Met moeite kon ik King Dedede en de gehele bossfight verslaan. Vooral het tweede gedeelte, waarbij een planeet moet verslaan binnen een korte tijd terwijl je sterren op hem schoot zorgde ervoor als kind dat ik een flinke snuf peper in mijn gameplay moest stoppen om ook dit hammetje te wassen.
The same thing they do everyday, try to take over the world
Nadat je de game had uitgespeeld (met 100% secrets en alles) kreeg je een extra mode waarbij je een boss rush kan doen en alle minigames op gewenste moeilijkheid nog een keer kon spelen. Het was een leuke toevoeging en een leuk aperitiefje dat Kirby je nalaat. Het bosses zijn sowieso een ideale uitdaging nadat je de game hebt uitgespeeld. De eerste bossfight met de boom, waarbij je de appels op moest zuigen en af moet schieten heeft een iconische status.
Hoewel de boom eenvoudige te verslaan is, zullen latere bazen je toch wat vaker een koekje van eigen deeg geven. Een van de bazen is Meta Knight en als voorproefje van die bossfight zal je regelmatig in levels als een miniboss zijn handlangers moeten verslaan. De uiteindelijk bossfight met Meta Knight kun je hieronder zien, vanaf 4.30
Daarnaast zijn er naast de reguliere bossfights ook minibosses. Natuurlijk de handlangers van Meta Knight, maar ook bijvoorbeeld een soort LP plaat die op je af stormt, of een ijsbeer, een insect (kever), enzovoorts. Het zorgt voor afwisseling in gameplay en verandering van spijs doet nou eenmaal eten.
Niet alleen de gameplay gaat erin als zoete koek, ook de muziek heeft een blijvende plaats in het hart van menig gamer weten te veroveren. De bekendste track uit de game is Green Greens, (die eerder al werd benoemd), maar daarnaast is de soundtrack van de game overvloedig aan aanstekende en vrolijke deuntjes een aantal voorbeelden die bij menig NES-fan een feest der herkenning moeten zijn. Soms druk en soms juist weer wat meer ingetogen of opbouwend. Een feest der herkenning zijn voor mij track als deze, deze, deze en deze.
I know it’s my destiny
Natuurlijk zijn er in het vervolg nog meer Kirbygames uitgekomen, niet allemaal van eenzelfde kwaliteit. Zo zijn er drie Dream Land games uitgekomen, maar ook een spin-off golf-achtige game met de naam Kirby’s Dream Course en zoals eerder gezegd schittert hij ook in de Super Smash series.
De laatste Kirbygames die zijn uitgekomen zijn Kirby’s Triple Deluxe en Kirby’s Return to Dreamland, waarmee duidelijk is dat Kirby nog steeds leeft en de gameplay sinds die tijd nog steeds werkt. Op 10 juni dit jaar komt de nieuwste Kirbygame uit genaamd Planet Robobot. Het lijkt er dus op dat we voorlopig nog lang niet klaar zijn van het schattige roze karakter genaamd Kirby.
Bron: Stephan Stuij / StarGamers