Ook de gpu van de Scorpio is krachtiger dan Xbox One, Xbox One S en PlayStation 4 Pro. De videokaart kent een kloksnelheid van 1172MHZ, in tegenstelling tot 911MHZ bij PlayStation 4 Pro. Project Scorpio maakt geen gebruik meer van ESRAM-geheugen, in plaats hiervan wordt 12GB GDDR5 werkgeheugen beschikbaar gesteld voor ontwikkelaars. 4K Blu-rays zijn net als op de Xbox One S ook speelbaar op Project Scorpio. Een complete vergelijking van de specificaties is hieronder te vinden.
De volledige processorkracht van de Scorpio zal ingezet worden om Xbox One- en Xbox 360-games beter te laten draaien, zonder een speciale patch. Games zullen minder vaak onder de beoogde fps raken en screen tearing zal verholpen worden. Daarnaast zullen Xbox One-games die nu een dynamische resolutie hebben op de Scorpio draaien op de maximale resolutie en is de texture filtering beter. De Game DVR van de Scorpio maakt het mogelijk om beelden van games op te nemen in 4K en 60fps. Tot slot zullen laadtijden in Xbox One-games korter zijn dankzij extra cpu-kracht.
Opvallend is verder dat de Scorpio gebruik maakt van een hardware-implementatie van Direct X12 in de processor, die de werkdruk van de cpu halveert. Ook ondersteunt de console Dolby Atmos- en Dolby Surround 7.1-geluidsstandaarden.
Een prijs voor de nieuwe console is nog niet bekend. Volgens Mike Ybarra van Xbox is het apparaat bedoeld voor de “premium klant” en wordt Scorpio sowieso duurder dan PS4 Pro. Digital Foundry verwacht dat de prijs 499 dollar gaat worden, gebaseerd op de onthulde specificaties.
Eerder werd Middle-earth: Shadow of War als eerste game bevestigd voor Project Scorpio. Project Scorpio zal rond de feestdagen van dit jaar verschijnen. Phil Spencer heeft aangegeven dat de console op de E3 te zien zal zijn, maar dat tijdens Microsofts presentatie de focus zal liggen op games. Mogelijk wordt hiervoor nog een losse presentatie gegeven waarin de Scorpio volledig onthuld wordt.
Bron: Rowdy Oomen / StarGamers