De nieuwe consoles kennen een hoop nieuwe technische snufjes, en bij beide consoles werd variable refresh rate (VRR) genoemd als één van de ondersteunende functies. Helaas is deze functie nog niet actief op de PlayStation 5.
Waar de Xbox Series X al vanaf de launch de mogelijkheid voor VRR biedt, is dit op de PlayStation 5 nog niet te vinden. Via haar officiele PlayStation 5 FAQ-pagina heeft Sony ook een update gegeven waar het gemis van deze functionliteit wordt aangekaart. Daarnaast geven zij aan dat VRR binnenkort via een systeemupdate wordt toegevoegd.
PS5 ondersteunt variabele refresh rate (VRR) via HDMI 2.1. Na een software update kunnen PS5 bezitters VRR gebruiken op tv's die VRR ondersteunen
Variable resfresh rate zorgt ervoor dat de verversingssnelheid van het scherm perfect wordt gesynchroniseerd met de framerate van een game. Daarmee wordt screen tearing voorkomen. Om gebruik te maken van VRR moeten gamers wel beschikken over een tv met een HDMI 2.1 poort.
Een ander euvel waar een aantal tech-freaks achter zijn gekomen is dat het erop lijkt dat HDMI 2.1 op de PlayStation 5 is afgetopt op 32 Gbps. Terwijl deze voor de Xbox Series X 40 Gbps blijkt te zijn. Dit zorgt ervoor dat de PlayStation 5 technisch gezien geen ‘echte’ 4K op 120Hz zou kunnen afspelen.
In de onderstaande video demonstreert Vincent Teoh de mogelijkheden van de PS5 HDMI 2.1 met behulp van een verborgen tool genaamd Free Sync Information. Dit toont een tabblad in de hoek van het scherm met de huidige uitvoerspecificaties. Teoh laat zien hoe Devil May Cry 5 eruitziet bij het draaien in 4K 120Hz, waarbij de outputinformatie tegelijkertijd wordt weergegeven, en het lijkt te zijn beperkt tot een bandbreedte van 32 Gbps. Teoh legde uit dat deze limiet betekent dat je alleen een maximum van 4: 2: 2 Chroma kunt krijgen bij 4K 120Hz.